U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Ouderwetse didactische tv

BERNARD HULSMAN
Eigenlijk zijn de tv-programma's van Boudewijn Büch curieus. Ze zijn een anachronisme: Büch maakt programma's die twintig jaar geleden ook gemaakt hadden kunnen worden. Als een enthousiaste docent vertelt hij op verre plekken over geliefde boeken, bijzondere bibliotheken, Goethe of andere onderwerpen die hem bezighouden. Veel meer dan zijn sprekende hoofd, gesprekjes met bijvoorbeeld een verstofte bibliothecaris en wat beelden van de omgeving krijgen we niet zien.

Toch zijn die programma's een succes en trekken ze relatief veel kijkers. Ze bewijzen dat er ook in de tijd van internet, dat van de wereld een dorp zou hebben gemaakt, plaats is voor ouderwetse didactische televisie.

In de nieuwe serie van De Wereld van Boudewijn Büch komen twee liefdes van Büch samen: popmuziek en geschiedenis. Büch gaat op zoek naar de geschiedenis achter bekende nummers uit de Amerikaanse popmuziekgeschiedenis, zoals Blue Hawaii van Elvis Presley, House Of The Rising Sun van The Animals en Peggy Sue van Buddy Holly. Opvallend is dat in de eerste twaalf afleveringen uitsluitend nummers van witte artiesten worden behandeld, hoewel de huidige popmuziek ondenkbaar is zonder zwarte muziek en achter veel Amerikaanse blues- en soulnummers een geschiedenis schuil gaat die niet korter of oninteressanter is dan die van al die witte popliederen.

In de eerste aflevering, die de VARA morgenavond uitzendt, behandelt Büch The Yellow Rose Of Texas. Anders dan de meeste andere rock 'n' roll-, country- en folknummers uit de serie dateert dit lied al uit de jaren vijftig van de 19de eeuw.

Volgens Büch moet de oorsprong van de popmuziek worden gezocht in de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865). De Burgeroorlog was het begin van een nieuw tijdperk met een nieuwe muziek, aldus Büch. Hij leidt de kijker daarom langs historische plekken als het zuidelijke stadje Charleston, in de 18de eeuw het centrum van de slavenhandel waar in de haven Fort Sumter ligt. Om dit fort hebben de noordelijke en zuidelijke staten zo hard gevochten, dat het vrijwel geheel werd vernietigd. Ook gaat Büch naar Gettysburg National Cemetery waar president Lincoln een beroemde toespraak hield. Büch gaat diep in op de precieze plek waar Lincoln toen moet hebben gestaan en laat enthousiast oude foto's uit geschiedenisboekjes zien die moeten bewijzen dat Lincoln ergens anders stond dan waar het monument ter herinnering aan zijn toespraak nu staat.

Zo gaat de eerste aflevering van Büchs muziekserie erg veel over geschiedenis en weinig over muziek. Pas als De Wereld van Boudewijn Büch al ver is gevorderd, komen we meer te weten over The Yellow Rose Of Texas. Het blijkt een geheimzinnig lied. De componist ervan is onbekend en ook het precieze jaar van ontstaan staat niet vast. Ergens in de jaren vijftig moet het zijn geschreven. Ook het exacte onderwerp van dit liedje is schimmig. Het gaat over een liefje van wie een soldaat afscheid neemt, maar is zij nu blank, zwart of een mulat? Uiteindelijk geeft Büch wel veel informatie. Maar één vraag blijft onbeantwoord: waarom heeft hij als bewijs voor zijn theorie dat popmuziek in de Amerikaanse Burgeroorlog is ontstaan in godsnaam een liedje genomen dat al vóór de Burgeroorlog bestond?

De Wereld van Boudewijn Büch, vrijdag, Ned.3, 21.01- 21.28u.

NRC Webpagina's
15 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad