U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s


500.000 rekeningen

Marginale klant weg bij Postbank

Door onze financiële redactie
AMSTERDAM, 15 JUNI. De Postbank wil binnen vijf jaar af van de half miljoen rekeninghouders die geen bijdrage aan de winst leveren. Eerst probeert de ING-dochter deze marginale klanten over te halen om extra producten af te nemen.

Lukt dat niet, dan wordt het aantal faciliteiten voor hen teruggeschroefd. Zo kan een klant die een gering saldo heeft en geen andere producten afneemt worden gedwongen om bij overschrijvingen gebruik te maken van de 'girofoon' en niet meer van een duurdere overschrijvingskaart.

De plannen om kritischer naar het rendement van elke klant te kijken maken deel uit van een 'heroriëntatie' die de Postbank gisteren heeft gepresenteerd. De kosten moeten omlaag om de groeiende concurrentie het hoofd te bieden, aldus directievoorzitter L. Wijngaarden. Zo moeten verder binnen vijf jaar de kosten van het postkantorennet met 30 procent zijn teruggebracht. Wijngaarden benadrukte dat er met de klanten die ook over vijf jaar niets opleveren "geen onplezierige dingen" gebeuren. "Stel dat we dan 50.000 klanten hebben die ons geld kosten. Ik weet niet of we hun rekening dan zullen opheffen: je moet eerst kijken of de imagoschade dan in verhouding staat met je kosten van die klanten."

Een andere maatregel om de winstgevendheid van de Postbank veilig te stellen is het verhogen van het aantal producten dat aan een klant wordt verkocht. Betere automatisering moet voor meer kennis zorgen over de wensen van de 7,3 miljoen rekeninghouders en daarmee hoopt de bank naast een spaarrekening bijvoorbeeld ook een beleggingsfonds of een hypotheek te kunnen 'verkopen'. Wijngaarden maakte verder bekend dat dit jaar nog een beslissing zal worden genomen over het opzetten van een bank die uitsluitend diensten via internet aanbiedt. "De Postbank had aanvankelijk een unieke aanpak, maar mede door internet zien we allerlei bedreigingen op ons afkomen. Voor het eind van dit jaar nemen we een beslissing om in ING-verband met een virtuele bank te komen."

Wijngaarden erkent dat een dergelijk initiatief ook een bedreiging vormt voor de Postbank. "Natuurlijk zal dat deels ten koste gaan van de Postbank, maar je moet dat risico afwegen tegen het gevaar dat een buitenlandse concurrentie via internet in Nederland actief wordt." En juist omdat klanten veeleisender worden, de transparantie toeneemt en mensen minder loyaal zijn aan 'hun' bank, wordt de concurrentie heviger.

In het eerste kwartaal liet de Postbank op alle gebieden groei zien. Het beheerd vermogen binnen de beleggingsfondsen steeg met bijna 50 procent tot 12,6 miljard gulden. De hypotheekportefeuille groeide met 10 procent tot 35 miljard.

NRC Webpagina's
15 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad