NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
The Party
MARISKA GRAVELAND
Blake Edwards' The Party
begint gelijk al met een geweldige scène waar je om kunt
blíjven gniffelen, ook al is de film allang afgelopen. Peter
Sellers speelt een Indiase bijrolacteur zonder enig talent, die
desondanks emplooi heeft gevonden in een Hollywoodfilm.
Hij krijgt de opdracht om op een heuvel te sneuvelen, maar rekt zijn dramatische
sterfscène tot absurde lengte. Hij wil maar niet dood gaan, tot
groot ongenoegen van de regisseur. De rest van de film speelt zich af op
één locatie, die doet denken aan Tati's Playtime:
een feestje vol met opgeblazen Hollywoodbazen en dronken starlets, die
zich in een ultramodern ingericht huis proberen te vermaken met
aardbeiensoep en een jazz-combo. De Indiër is per ongeluk
uitgenodigd en denkt dat hij er nu helemaal bijhoort, maar is duidelijk
niet op zijn plek. Hij kent de omgangsregels niet, heeft de verkeerde
stropdas om, graait per ongeluk in de kaviaar en heeft ook nog eens
modder op zijn schoen. In het universum van Sellers wordt zo'n schoen
enorm belangrijk - hij weet de kleinste incidenten heerlijk lang uit te
spinnen, zodat het schoeisel in nog zo'n hilarische scène via een
modieus beekje in de huiskamer op een schaal met hors d'oeuvres belandt.
Zonder dat iemand het doorheeft, want de gasten zijn alleen maar met
zichzelf bezig. De beste grap speelt zich af op een super de luxe
toilet, waar hij aan een rol wc-papier trekt die zo soepel loopt dat het
na één klein rukje door blijft rollen, totdat er enkel een
lege huls overblijft. Regisseur/scenarioschrijver Blake Edwards (The
Pink Panther) levert hiermee slimme kritiek op de lege, op gemak
gerichte beau monde; het perfecte decor om Sellers het personage neer te
laten zetten dat hij zo vaak heeft gespeeld: de wandelende onschuld en
naïviteit in een wereld vol haat en onbegrip. Sellers zelf had op
zijn zachtst gezegd ook een problematische relatie met de buitenwereld
en was berucht om zijn egoïsme en contactgestoordheid. Hij heeft
ooit in een gesprek met Kermit de Kikker van The Muppet Show
gezegd: "Ik kan nooit mezelf zijn, ik ben ik helemaal niet. Vroeger heb
ik wel een 'ik' gehad, maar die heb ik chirurgisch laten verwijderen."
De identiteit van Sellers bleef altijd in nevelen gehuld, maar 'de man
met de duizend gezichten' heeft hiermee toch vooral duidelijk gemaakt
dat iedereen bezig is een rol neer te zetten, en dat pure onschuld een
mythe is, juist door het zo trefzeker te spelen.
The Party (Blake Edwards, VS, 1968), Net5, 22.30-0.30u.
|
NRC Webpagina's
14 JUNI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|