U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Pizza King

EDO DIJKSTERHUIS
Tweevoudig Gouden Palm-winnaar Lars von Trier zette een decennium geleden eigenhandig de moderne Deense film op de kaart. Zijn succes met Breaking the Waves en The Idiots en dat van collega-regisseur Thomas Vinterberg met Festen betekende een enorme impuls voor jonge filmers zoals Ole Christian Madsen.

Diens eerste lange speelfilm Pizza King werd geproduceerd door Von Triers bedrijf Zentropa. Verwacht echter geen typische Dogma-film volgens de puristische richtlijnen omtrent natuurlijk licht en geluid. Pizza King is meer een Scandinavische versie van La Haine. Net als in dat Franse filmportret van het leven in de banlieu, speelt Pizza King zich af onder allochtone jongeren in een saaie voorstad.

De vrienden Junes, Bobby, Fauzi en Tuze hangen rond in cafetaria Pizza King en verdienen hun inkomen in de kleine criminaliteit. Dit gaat goed totdat ze bij een inbraak op een koffer vol hasj stuiten. De lading narcotica is echter onverkoopbaar en blijkt tot overmaat van ramp toe te behoren aan een zakenrelatie van Bobby's meedogenloze en criminele oom.

De episode met het koffertje drugs is begin en katalysator van de ondergang van de vriendenclub. Fauzi, wiens grootste droom het is agent te zijn, wordt afgewezen voor de politie-academie. Tuze ziet zijn acteerambities de grond in geboord worden wegens zijn te grote, Semitische neus. En Bobby, die zijn fortuin dacht te maken als gangster, draait finaal door. Maar het allertreurigste is Junes. Deze ex-bokser en kleine scharrelaar wil eigenlijk niks bijzonders. Maar zelfs dat is hem niet gegund. Hij wordt mishandeld door racistische Denen, sinds zijn gevangenisstraf praat zijn vader niet meer met en als hij eindelijk een leuke vrouw ontmoet, wordt ze afgeschrikt door zijn luidruchtige vrienden.

Net als in La Haine spelen in Pizza King geweld, frustratie en onmacht de hoofdrol en vormen militante hiphopbeats de achtergrond. Maar Madsen neemt niet het compleet uitzichtloze slot van de Franse voorganger over. Er is hoop op een begin van een tweede leven, dat weliswaar van de grond moet worden opgebouwd, maar toch...

Pizza King (Ole C. Madsen, DK, 1999), Ned.3, 23.20-0.50U.

NRC Webpagina's
9 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad