U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Gevolg van wetswijziging

Farmacie mag televisie sponsoren

Door een onzer redacteuren
HILVERSUM, 9 JUNI. Farmaceutische bedrijven mogen bij de commerciële omroepen tv- programma's gaan sponsoren. Dat is het gevolg van enkele wetswijzigingen die de Eerste Kamer eerder deze week heeft aangenomen.

Bij de wijzigingen in de Mediawet ging het om de implementatie in Nederland van de Europese richtlijn 'Televisie zonder grenzen', die dateert van juni 1997.

Tot nu toe was sponsoring van tv-programma's door farmaceutische bedrijven verboden. Het Commissariaat van de Media vindt het een slechte zaak dat dit gaat veranderen. "Dit geeft de farmaceutische industrie belangrijke nieuwe ruimte", zegt commissaris programmatoezicht L. van der Meulen. "Ze hebben er in Brussel dan ook hard voor gelobbyd."

Van der Meulen verwacht dat farmaceutische bedrijven over zullen gaan tot sponsoring van populaire gezondheidsprogramma's. Deze zouden volgens hem altijd onafhankelijk moeten zijn. "Gezondheid is een zaak van algemeen belang. Daar horen geen bedrijven achter te zitten."

Ook onder de nieuwe regeling mogen de farmaceutische bedrijven niet direct reclame maken voor hun eigen producten, maar dat zal hun er volgens Van der Meulen niet van weerhouden kijkers te beïnvloeden. "Wat sponsors doen is in verhaallijnen, problemen, locaties een relatie proberen te leggen met hun producten. Je zult op de commerciële televisie docudrama's of soaps krijgen waarin de hoofdpersoon een hoog cholesterolgehalte of een hoge bloeddruk heeft, of impotent is. Zo komen zwaarlijvigheid, impotentie, een hoog cholesterolgehalte onder de aandacht. En in het verlengde daarvan gaan mensen vragen om een pil of een prik."

Volgens Van der Meulen laat de Europese richtlijn landen genoeg ruimte voor striktere maatregelen. In Nederland worden die bijvoorbeeld wel toegepast op de publieke omroep. Sponsoring van tv-programma's van de publieke omroepen wordt volgens de begin dit jaar aangenomen Concessiewet in september juist aan banden gelegd. Er mag nog maar een beperkt aantal programma's worden gesponsord, bijvoorbeeld programma's van culturele aard. "De Kamer moet hier nog eens heel grondig naar kijken", aldus Van der Meulen.

NRC Webpagina's
9 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad