|
|
|
NIEUWSSELECTIE KLM
|
Beleggers reageren enthousiast
Fusieoverleg KLM en British Airways
Door een onzer redacteuren
Naar verluidt krijgen de aandeelhouders van KLM betaald in aandelen British Airways, waarbij sprake zou zijn van een flinke premie bovenop de huidige aandelenkoers. Volgens ingewijden dringt zich een vergelijking op met de overname van US Airways door United Airlines. Het veel grotere United Airlines betaalde vorige week een premie van 130 procent op de beurswaarde van US Airways. Met een samenvoeging van BA en KLM zou de grootste luchtvaartmaatschappij in Europa ontstaan. Alleen om die reden al verwachten luchtvaarteconomen dat Brussel zich bij een eventuele fusie van beide partijen sterk zal roeren. Een eis tot afslanking van het routenetwerk van beide bedrijven ligt voor de hand. British Airways en KLM zagen in 1992 hun gesprekken over samenwerking stranden. Grootste struikelblok was destijds de eis van KLM dat zij ten minste 40 procent van de aandelen in de nieuwe combinatie wilde verwerven, terwijl BA niet verder ging dan 20 procent. In die periode was de beurswaarde van BA 2,5 maal hoger dan van KLM, nu zijn de Britten vijfmaal meer waard. De verschillen in aantallen passagiers en vliegtuigen zijn veel minder groot. KLM heeft een vloot van 207 vliegtuigen, terwijl BA over 321 machines beschikt. Bij KLM werken ruim 35.000 mensen. BA heeft 63.000 werknemers in dienst. Wanneer de overname van KLM doorgaat, wordt British Airways, gemeten in passagiers, de vijfde luchtvaartmaatschappij van de wereld. Na de mislukte onderhandelingen met de Britten heeft KLM in 1994 gesproken met Swissair, SAS, Austrian Airlines over een fusie. Recenter zijn de plannen met Alitalia. De fusie met de Italiaanse maatschappij werd eerder dit jaar door KLM eenzijdig afgeblazen. Door de prijsdruk op de transatlantische route en de hoge brandstofprijzen zijn beide maatschappijen het laatste halfjaar in de rode cijfers beland.
|
NRC Webpagina's 7 JUNI 2000
|
Bovenkant pagina |
|