|
|
|
NIEUWSSELECTIE Unilever
|
Unilever koopt voedingsconcern voor 56 miljard
Door een onzer redacteuren
Bestfoods heeft met Knorr (sauzen en soepen) en Hellmann's (mayonaise) twee van de grootste merken ter wereld in zogenoemde 'smaakmakers', een categorie waarin Unilever actief is met bijvoorbeeld Chicken Tonight, Unox en Calvé. Smaakmakers als maaltijdsauzen zijn volgens Unilever een groeimarkt omdat consumenten vooral door de week steeds minder tijd besteden aan het koken van hun avondmaaltijd. In Nederland daalde die tijd van 2,5 uur in 1950 tot een half uur tegenwoordig. Consumenten willen 'gemak' en tegelijkertijd meer variatie. De nieuwe combinatie heeft een jaaromzet van 121 miljard gulden en een bedrijfsresultaat van 14,4 miljard gulden. Het aantal werknemers komt op 290.000. Unilever wordt wereldwijd de grootste in voedingscategorieën als smaakmakers, ijs, margarine, thee en diepvriesproducten. Behalve voeding maakt Unilever ook wasmiddelen als Omo en cosmetica als Dove en Calvin Klein parfums. Bestfoods heeft zich vijf weken lang verzet tegen de overname. Maar besprekingen met andere voedingsbedrijven over een fusie of overname leverden niets op. Unilever slechtte de laatste weerstand door het bod te verhogen van 66 tot 73 dollar. Unilever kan de overname volledig in contanten betalen omdat het concern nu vrijwel vrij van schulden is. "Onze financiering wordt nu veel efficiënter", zei Burgmans. "Afgezien van de strategische voordelen van deze fusie, slagen we er alleen op deze manier al in om zo'n 8 miljard euro (18 miljard gulden) waarde voor onze aandeelhouders toe te voegen aan onze onderneming."
|
NRC Webpagina's 7 JUNI 2000
|
Bovenkant pagina |
|