|
|
|
NIEUWSSELECTIE EasyEverything
|
Witte muren, geen franje en 650
computerschermen
AMSTERDAM, 5 JUNI. De medewerkers van EasyEverything hebben onderling een weddenschap afgesloten. Hoeveel uur na de opening, vanmiddag om twee uur, zijn alle 650 schermen van het grootste internetcafé ter wereld bezet? De Britse technici denken na een uurtje. Zo ging het in Londen tenslotte ook. De Nederlandse marketingmanager Ivar Gribnau is voorzichtiger: om vijf uur 's middags zit het vol, denkt hij. Op ruim duizend vierkante meter in de Reguliersbreestraat, naast bioscoop Tuschinski, is in twee maanden een futuristisch interieur gebouwd. Lange, ondiepe galerijen met platte computerschermen. Witte muren en een simpele coffeecorner. EasyEverything is kaal. "Geen franje, dat past bij het concept", zegt Gribnau. Het concept is bedacht door Stelios Haji-Ioannou, de Griekse eigenaar van Easyjet. Een jaar geleden opende de eerste EasyEverything in Londen. Inmiddels zijn er vijf, met in totaal 2.300 computerschermen. En vandaag volgt Amsterdam, binnenkort Rotterdam, daarna Barcelona, Antwerpen en Madrid. De filosofie van EasyEverything is vergelijkbaar met de luchtvaartpoot van Stelios' imperium: goedkoop zijn, de massa aanspreken, met grote omzetten toch winst maken. De verantwoordelijkheid ligt bij de gebruikers, hebben advocaten verzekerd. " Dus als iemand kinderporno of een virus vanaf EasyEverything op het net zet, zijn wij niet aansprakelijk." Omdat er geen hokjes zijn kan het personeel de internetters een beetje in de gaten houden. En Gribnau hoopt op sociale controle. De kosten zijn hoog. In Amsterdam drie miljoen gulden voor de inrichting en computers, een huurprijs van 1,1 miljoen gulden per jaar, 750.000 gulden aan marketing. Om winst te maken moeten er zevenduizend internetters per dag komen. De vraag was zelfs of wc's niet onnodig ruimte in beslag zouden nemen. Is er nog wel behoefte aan internetcafés, nu iedereen toegang tot het internet lijkt te hebben? Alleen van toeristen die even hun e-mail checken kan je niet leven, geeft Gribnau toe. "We willen iedereen als klant. Mensen die geen internet hebben, of die een hele snelle verbinding willen. En veel studenten. " De prijs - de eerste weken een rijksdaalder voor vijf uur - moet bezoekers over de streep trekken. In Londen komen vrienden samen naar het café, loggen in en spelen een computerspel over het internet tegen elkaar. Gribnau: "Maf hè."
|
NRC Webpagina's 5 JUNI 2000
|
Bovenkant pagina |
|