U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
De wacht (Mai Fu)

HANS BEEREKAMP
Van de Chinese filmmakers die in de jaren tachtig onder de verzamelnaam 'de Vijfde Generatie' als vernieuwers bekend stonden, was Huang Jianxin niet bepaald de meest vooraanstaande.

Huangs The Black Cannon Incident/Heipao shijan (1985) was gewoon een genrefilm naar westerse snit en The Wooden Man's Bride/Wu Kui (1994) een fraai gefotografeerd plattelandsdrama. Samen met Yang Yazhou regisseerde Huang Jianxin in 1996 de thriller Mai Fu, die in het Engels Surveillance heet en in het Nederlands De wacht. Net als in een Duitse Krimi la Tatort gaat het in Mai Fu niet zo zeer om de oplossing van een aan het begin geïntroduceerde moordzaak, maar om de sociale en psychologische nevenintriges. Een andere overeenkomst is de moralistische ondertoon, die van Mai Fu een door de Chinese autoriteiten zeer gewaardeerde succesfilm maakte.

Een jonge bewakingsbeambte en zijn oudere chef geven zich vrijwillig op om de politie een handje te helpen. Dag en nacht bespieden ze vanuit een watertoren een van moord verdachte medeburger. De vriendin van de jonge bewaker vertrouwt zijn nachtelijke afwezigheid niet en dreigt er met een ander vandoor te gaan, zeker wanneer de chef zo ziek wordt dat hij de wacht niet meer kan voortzetten. Maar na zijn arrestatie vertelt de moordenaar aan de politie dat hij zonder de wakkere inspanningen van de mannen in de watertoren waarschijnlijk de dans had kunnen ontspringen.

Ook leren we in Mai Fu dat de achttienjarige dochter van de chef nog steeds geen rijst kan koken, omdat ze van haar ouders zo nodig moest gaan studeren. Dat was wel anders tijdens de Culturele Revolutie, waarnaar ook al een fragment uit een speelfilm van vóór de Vijfde Generatie expliciet verwijst.

Huang en Yang geven de westerse kijker een aardig beeld van de verwarring en paradoxen in de Volksrepubliek aan het einde van de jaren negentig, maar een bijzondere film is Mai Fu niet. Zelfs de vormgeving, een enkel opvallend statisch shot daargelaten, verschilt nauwelijks van een doorsnee-misdaadfilm voor televisie uit Frankrijk of Duitsland. Het verschil met de ervoor vertoonde Hongkong-film Fallen Angels/Duoluo tianshi van de hippe internationale trendsetter Wong Kar-wai zou je bijna een programmeringsfout kunnen noemen.

Mai Fu (Huang en Yang, 1996, China), Ned.3, 0.50-2.20u.

NRC Webpagina's
2 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad