R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Chungking Express
MARK DUURSMA
Chungking Express, zijn vierde film, betekende Wongs doorbraak naar een breder publiek in het westen. Uniek is Wong door zijn combinatie van oost en west: het cinefiele lef uit Azië, de inhoudelijke vervreemding uit Europa. Kenmerkend voor zijn films is het camerawerk van Christopher Doyle, die in een naar verluidt permanente staat van dronkenschap door Hongkong sjeest. 'MTV-stijl' heet dat nog steeds voor veel critici, een cliché uit de tijd dat clips sneller en progressiever waren dan films. Toch maakt de liefde meer indruk dan de beweeglijke camera. Vooral in de mise en scène van verliefdheid toont Wong Kar-wai zijn talent. Twee agenten treuren in Chungking Express, een tweeluik, om weggelopen vrouwen. Nummer 223 zoekt steun bij bijna-bedorven ananas en een koele drugsdealer met regenjas en zonnebril. Nummer 633, gespeeld door Tony Leung, is blind voor de toenadering van het snackbarmeisje dat altijd California Dreamin' van The Mamas & The Papas draait. Het mooist zijn de woordloze scènes, en daar zijn er veel van: de bewonderende blik van een dronken man voor een slapende vrouw, de quasi- achteloze houding waarmee het snackbarmeisje haar liefde begluurt. Chungking Express doet wel heel hip en cool, maar stiekem is het een heel romantische, melancholieke film.
Chungking Express (Hongkong, 1994, Wong Kar-wai). Ned.3, 23.20- 0.54u.
|
NRC Webpagina's
26 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |