U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Chungking Express

MARK DUURSMA
Dat zangeres Björk afgelopen zondag in Cannes werd bekroond als beste actrice zal weinigen zijn ontgaan. De beste acteur, Tony Leung, moest het met heel wat minder aandacht doen. Leung kreeg de prijs voor zijn rol in In the Mood for Love, de nieuwste film van Wong Kar-wai. Zonder hem gezien te hebben is het veilig te veronderstellen dat het een typische Wong Kar-wai-film is: de titel is van toepassing op zijn hele oeuvre.

Liefde zoeken ze allemaal, de personages van Wong Kar-wai, maar vinden doen ze het zelden. Het gaat over liefdes die net voorbij zijn, niet op gang willen komen, of slechts met grote moeite worden onderhouden. Dat laatste was het geval in Happy together (1997). Tekenend voor Wongs onvoorspelbaarheid was niet alleen dat 'boy meets girl' was vervangen door 'boy meets boy', maar vooral dat de relatie van de twee Chinese jongens zich om onduidelijke redenen afspeelde in Buenos Aires.

Chungking Express, zijn vierde film, betekende Wongs doorbraak naar een breder publiek in het westen. Uniek is Wong door zijn combinatie van oost en west: het cinefiele lef uit Azië, de inhoudelijke vervreemding uit Europa. Kenmerkend voor zijn films is het camerawerk van Christopher Doyle, die in een naar verluidt permanente staat van dronkenschap door Hongkong sjeest. 'MTV-stijl' heet dat nog steeds voor veel critici, een cliché uit de tijd dat clips sneller en progressiever waren dan films.

Toch maakt de liefde meer indruk dan de beweeglijke camera. Vooral in de mise en scène van verliefdheid toont Wong Kar-wai zijn talent. Twee agenten treuren in Chungking Express, een tweeluik, om weggelopen vrouwen. Nummer 223 zoekt steun bij bijna-bedorven ananas en een koele drugsdealer met regenjas en zonnebril. Nummer 633, gespeeld door Tony Leung, is blind voor de toenadering van het snackbarmeisje dat altijd California Dreamin' van The Mamas & The Papas draait. Het mooist zijn de woordloze scènes, en daar zijn er veel van: de bewonderende blik van een dronken man voor een slapende vrouw, de quasi- achteloze houding waarmee het snackbarmeisje haar liefde begluurt. Chungking Express doet wel heel hip en cool, maar stiekem is het een heel romantische, melancholieke film.

Chungking Express (Hongkong, 1994, Wong Kar-wai). Ned.3, 23.20- 0.54u.

NRC Webpagina's
26 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)