R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
B E E L D :
Files bestuderen
Maarten Huygen
Jamie lijkt het leuk "om een platenlabel te beginnen en om daar in te werken maar dat komt niet echt uit de test." Een jongen met rood-zwart gestreept haar wil "files bestuderen". "Hoezo?", vraagt de decaan. "Als me niets interesseert, laten we dan dat maar eens doen", zegt hij. Samir voelt de tijdgeest aan want hij wil "iets waar je ontzettend veel geld mee verdient op de korte termijn." "Is dat het enige wat je zoekt met je beroep?", vraagt de decaan. "Ja". De scholengemeenschap waar dit allemaal wordt gefilmd blijft naamloos, maar ik herken het gebouw van het Amsterdamse Nicolaaslyceum, middenin een park langs de snelweg. We zien de rector zeggen dat geen beeld zonder zijn goedkeuring de deur uit mag. Vleiend zijn de beelden niet voor de school maar ze staan wel voor de hedendaagse klas. Het zal op echte Havo's niet anders toegaan. De algehele ongeïnteresseerdheid, de harde grappen van leerlingen ten koste van elkaar en van de leraren, de chaos in de klas, de problemen thuis, de weinige middelen die een leraar ter beschikking staan om de klas te disciplineren. De ongelijke strijd tussen de leraar en de klas is geen reclame voor het vak. Vorige week zag ik een bezoekje aan de mediatheek, waarschijnlijk in het kader van studiehuis. Dat is een goede aanleiding om eens flink te gaan keten. Of ze besluiten collectief te zwijgen op de vragen van de inval-leraar Nederlands. Toch zijn het leuke kinderen en ik kan ze ook begrijpen. Hun neigingen kan ik me van vroeger herinneren, behalve dat ik veel minder kans kreeg om ze uit te leven. De maker, in de serie heet hij Iwan Trellu, die naar de filmacademie zou willen, heeft verhaallijnen gevolgd zodat het iets docusoapachtigs krijgt. Je leert de klas kennen. Rosa heeft het vriendje van haar beste vriendin Tanja afgepikt maar nu zijn ze bezorgd, want hij heeft Pfeiffer. Het geïmproviseerde theater is overtuigend, maar soms komt het geënsceneerde karakter aan het licht. Op de speelplaats zie ik vaak alleen de klas staan, geen andere leerlingen. Het bijzondere is dat je de klas vanuit de leerlingen te zien krijgt, terwijl een echte documentairemaker altijd van bovenaf kijkt. Je ziet ze tijdens de les heimelijk naar elkaar wenken en ongein uithalen. BNN had er wel duidelijk bij moeten zeggen dat het drama is. Ondanks dat ik mij bedrogen voel door deze schijndocumentaire, zegt de reeks meer over een hedendaagse school dan al die onderzoeken, beleidsplannen en rapporten van Onderwijs. Die zijn net zo goed fictie. Ik wed dat ze die Trellu hebben aangenomen op de filmacademie.
|
NRC Webpagina's
23 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |