M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Beleggers teleurgesteld
UPC verliest eenderde van beurswaarde
Door een onzer redacteuren
Gistermiddag had UPC een beurswaarde van 11,8 miljard euro. Vanochtend ging daar een derde vanaf, ruim 3,5 miljard euro, toen de beurskoers daalde tot 18,99 euro. UPC maakte vandaag bekend dat internet-dochter Chello over anderhalve week een beursnotering krijgt in Amsterdam en New York. De prijs van een aandeel ligt tussen de 13 en 17 euro, aldus UPC. Maandag verschijnt het prospectus. Chello verwacht ongeveer 650 miljoen euro (1,4 miljard gulden) op te halen met de beursgang. Het bedrijf zal tenminste 26,9 miljoen nieuwe aandelen verkopen, waarmee ongeveer 10 procent van het totale aantal aandelen naar de markt gaat. De emissiebegeleiders, Morgan Stanley Dean Witter en Goldman Sachs International, beschikken over de mogelijkheid om het aandelenpakket dat bestemd is voor de beurs uit te breiden met 15 procent indien de vraag zeer groot blijkt te zijn. Zakenbank Goldman Sachs was samen met ABN Amro eerder dit jaar verantwoordelijk voor de geflopte beursgang van internet-aanbieder World Online. De inschrijving voor aandelen loopt van 22 mei tot 30 mei. De introductieprijs zal worden vastgesteld op 31 mei. Op die dag begint ook de handel van het Chello-aandeel op de beurs in Amsterdam en de technologiebeurs Nasdaq in New York. Analisten schatten de beurswaarde van Chello tot voor kort nog op 10 miljard euro. Maar door verslechterde marktomstandigheden is dit nu gehalveerd. Bij een maximale beurskoers zou Chello ongeveer 4,6 miljard euro waard zijn. Chello gaat ook nog eens 18,5 miljoen aandelen verkopen aan Microsoft, dat een belang heeft van 7,9 procent in het moederbedrijf UPC, en Liberty Media. Dit aandelenpakket, dat een belang van ongeveer 7 procent in Chello vertegenwoordigt, zal tegen introductieprijs worden verkocht. Beide grootaandeelhouders krijgen de helft. Voor het management is 7,8 procent van de aandelen beschikbaar via een optieregeling. Chello levert 'breedband-internet', internet over supersnelle televisiekabels. Het bedrijf heeft inmiddels 181.000 klanten in zeven Europese landen, Australië en Chili. De inkomsten van het bedrijf bestaan momenteel bijna uitsluitend uit abonneegelden.
|
NRC Webpagina's
19 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |