R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V H E E R T J E :
Geconditioneerd door de lachbanden
RAOUL HEERTJE
De overwinning van Tony Blair was voor de hele generatie comedians waar zij deel van uitmaakte een grote shock. Hun linkse, sociaal bewogen strijd was nu gestreden en hun vaste materiaal kon de prullenbak in. Wat nu? Blair is misschien niet zo links als ze hoopten maar ook in Engeland stroomt het geld als kokende lava uit de pinautomaten. Het is dus iets moeilijker om een politiek-correcte clown te zijn. Nu zie ik haar terug als presentatrice van een programma over grappige commercials. Ze leest grappig bedoelde teksten voor van de autocue en daar plakt iemand dan commercials tussen. Een ander lid van het imposante productieteam ramt er wat stukjes lachband onder en klaar is Jo. We zijn niet ver verwijderd van het moment dat omroepen gewoon lachbanden uitzenden en de kijker thuis iets grappigs er doorheen moet roepen. Afgelopen week had ik de eer op te treden met de Amerikaanse comedian Rich Hall. Zijn weergaloze act kreeg evenveel bijval als de stompzinnige gadgets die comedian Steve Best in de feestwinkel gekocht had. Het gelach om windkussens en het vouwen van ballonnen klonk me bekend in de oren. We zijn inmiddels zo geconditioneerd door de lachbanden dat we precies weten wanneer er gelachen moet worden. In Commercial breakdown zit Jo Brand zit er wat onwennig bij in haar schone en kleurrijke kleding, het moderne decor en haar perfecte kapsel. Een beetje zoals de mensen in Londen die maar niet kunnen wennen aan al die sushibars, bagelshops en croissanteriën. Ze doet me denken aan die meneer die bij zijn zeewiersalade en sushimenu een bakje tomatenketchup bestelde. Jammer.
Jo Brand's commercial breakdown, zondag, Fox, 18.30-19.00u.
|
NRC Webpagina's
13 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |