R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Het complot Pasolini
JOYCE ROODNAT
De Italiaanse cineast Marco Tullio Giordana maakte in 1995 de speelfilm Pasolini, un Delitto Italiano. 'Pasolini, een Italiaanse misdaad', die titel kan niet worden misverstaan. Het raadsel ontsluieren kan hij niet, dat is nog niemand gelukt. Maar zoals hij ze op een rijtje zet, met allengs meer details over de moord zelf, over het onderzoek van de recherche en het proces tegen 'kikker', zijn de feiten schokkend genoeg. Het werd een ingehouden woedende politieke film, van het slag waar Italiaanse cineasten zo goed in plachten te zijn en die ze helaas zo weinig meer mogen maken van de op 'fun' en 'entertainment' gefixeerde filmindustrie. In bleke kleuren die worden bepaald door winters zonlicht en een realistische stijl laat Giordana zien hoe slordig de politie en de rechterlijke macht hun werk deden; hoe desondanks het bewijs werd geleverd dat 'Kikker' nooit de enige moordenaar geweest kon zijn en dat daar nooit consequenties aan verbonden werden in de vorm van een heropend onderzoek naar andere daders en eventuele opdrachtgevers. Spannend is Giordana's film, ook door de documentaire beelden die hij vervlecht met zijn speelfilm. Geen moment brengt hij zijn publiek in verwarring, je weet of wat je ziet 'echt' is of geënsceneerd. Maar hij past ze razend knap in, maakt ze tot een werkelijkheid van zijn film. En hij besluit ermee: Pasolini trots aan het stuur van zijn zilveren Alfa Romeo. Hij rijdt weg. Stralend, enthousiast. Levend.
Pasolini, un Delitto Italiano (Marco Giordana, It/Fr., 1995), Canvas, 22.50-0.30u.
|
NRC Webpagina's
5 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |