U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Disney

Time Warner


Ruzie mediagiganten

Miljoenen in VS missen kabeltelevisie

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 2 MEI. Miljoenen Amerikanen kunnen geen kabeltelevisie meer kijken als gevolg van een hooglopende ruzie tussen mediabedrijf Disney en kabelbedrijf Time Warner Cable.

Time Warner Cable, onderdeel van mediabedrijf Time Warner, blokkeert sinds gisteren het signaal van nieuwszender ABC, waarvan Disney eigenaar is. In 3,5 miljoen Amerikaanse huishoudens kon daardoor niet naar de populaire programma's Good Morning America en Who Wants to Be a Millionaire worden gekeken. Onder de getroffen gebieden bevinden zich de grote steden New York, Los Angeles en Philadelphia.

Inzet van de ruzie is een langlopend contract over uitzendrechten tussen Time Warner Cable en Disney. Sinds 31 december 1999, de datum waarop het contract afliep, onderhandelen de partijen over een nieuwe overeenkomst. Time Warner Cable zegt dat Disney onredelijke eisen stelt.

Disney wil dat het kabelbedrijf Disney Channel opneemt in het basispakket en ook twee nieuwe zenders, Toon Disney (met cartoons) en een zender met uitsluitend soapseries. Time Warner Cable wil wel aan de eisen voldoen, maar vindt dat Disney te veel geld vraagt voor zijn zenders.

Mediabedrijven in de VS hebben sinds de zogenoemde Cable Act uit 1992 het recht een 'eerlijke vergoeding' te vragen aan kabelbedrijven die bepaalde tv-zenders in het basispakket willen opnemen. Een woordvoerder van Time Warner Cable noemt het bedrag dat Disney nu eist "afpersing". Het zou Time Warner Cable "en de consument" ruim 300 miljoen dollar extra gaan kosten. Beide bedrijven lijken zich voor te bereiden op een lange ruzie. Time Warner Cable biedt gedupeerde tv-kijkers die kosten moeten maken om over te schakelen op ouderwetse antennes een vergoeding aan. Disney overweegt korting te geven aan tv-kijkers die een satellietschotel aanschaffen.

Rudolph Giuliani, burgermeester van New York, vindt het idee dat er antennes moeten worden aangeschaft in een stad met veel hoogbouw "beledigend". "Dit is een voorbeeld van wat er gebeurt als je toestaat dat monopolies te groot en roofzuchtig worden", aldus Giuliani in het Amerikaanse dagblad The New York Times. "En dan wordt de consument getroffen."

De ruzie doet denken aan de rel vorig jaar rond de Amsterdamse kabelmaatschappij A2000. UPC, het Amerikaanse kabelbedrijf dat A2000 van de gemeente had gekocht, gooide de nieuwszender CNN van de kabel nadat deze weigerde de door UPC geëiste contributie te betalen. Dat gaf politieke opschudding, omdat het besef doordrong dat met de privatisering van het kabelnet afstand werd gedaan van de zeggenschap over de programmering.Twee weken geleden stemde de Tweede Kamer in met een nieuwe kabelnota, waarin staat dat kabelexploitanten bepaalde (eigen) zenders niet mogen voortrekken. De voorgenomen overname van mediabedrijf SBS door UPC heeft de vrees hiervoor aangewakkerd.

Disney is laaiend over de blokkade van zijn programma's door Time Warner Cable. De blokkade valt samen met sweep-season. Dan worden de kijkcijfers vastgesteld en de hoogte van de advertentietarieven. Deze cruciale periode begon afgelopen donderdag en duurt tot 24 mei. Disney had het oude contract met Time Warner Cable tot die datum verlengd om de sweep niet in gevaar te brengen.

Disney dreigt nu miljoenen aan inkomsten mis te lopen. ABC begint deze week met vier speciale celebrity-afleveringen van Who Wants to Be a Millionaire.

Ook voor Time Warner dreigt schade, aldus The New York Times. Het bedrijf kan klanten van zich vervreemden, juist op een moment dat het gebruik van satellietschotels toeneemt. Bovendien, meent het dagblad, geeft het door deze actie munitie aan critici die menen dat er teveel macht in één bedrijf wordt geconcentreerd als de fusie van Time Warner en internetaanbieder America Online, die begin dit jaar werd bekendgemaakt, doorgaat.

Deze megafusie heeft ook een rol gespeeld in de nu hoogopgelopen ruzie. Time Warner wil dat Disney het oude contract met acht maanden verlengt, als de fusie, en de goedkeuring ervan door de mededingingsautoriteiten, achter de rug is. Disney lijkt de zorgen van Time Warner hierover vooral te gebruiken om de eigen eisen kracht bij te zetten.

Disney beschuldigt Time Warner Cable van het verspreiden van leugens. Op het netwerk van het kabelbedrijf valt sinds gisteren de tekst "Disney heeft ABC van u weggenomen" te lezen. Ook staat er: "We hadden een voorstel gedaan waarmee ABC behouden zou blijven voor onze klanten. Disney zei nee."

Disney heeft de Federal Communications Commission (FCC) gevraagd om in te grijpen. Volgens het mediabedrijf is het illegaal om een tv-zender van de kabel te halen gedurende de sweep-periode.

NRC Webpagina's
2 MEI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)