U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

W E B   W E R E L D :
Villa Achterwerk op internet

DIRK LIMBURG
De Villa Achterwerk Videotheek op internet is volgens de VPRO voor ongeduldige kinderen die niet tot zondagochtend willen wachten om naar hun favoriete filmpjes te kijken. Die ongeduldige kinderen zullen zich toch nog even moeten verbijten, want pas zondag is het allemaal klaar.

En echt af komt het nooit, zegt Daniëlle Lunenborg, groepsredacteur VPRO's jeugdtelevisie. "Het blijft in beweging en dit is zeker niet de laatste keer dat we wat nieuws zullen laten zien." De VPRO wil vaker een koppeling leggen tussen tv-programma's en het web en ook exclusief voor internet interactieve projecten voor de jeugd ontwikkelen. "Ook daar willen we ze smaak en interesses bijbrengen."

Bij de VPRO wordt al weer zo'n zes jaar vaak zeer vooruitstrevend gewerkt aan de website. Ook voor de jeugd van vier tot twaalf, de primaire doelgroep van Villa Achterwerk, was daar al het een en ander te beleven, maar volgens Erwin Blom, hoofd van VPRO's Afdeling Digitaal, was er nog nooit systematisch iets voor de jeugd ontwikkeld. Dat moest veranderen, besloot de VPRO onlangs, want voor jonge kinderen zijn naast de televisie computers en internet tegenwoordig een vanzelfsprekend onderdeel van hun leef- en speelomgeving. Dus wil de VPRO daar een rol spelen, aldus Blom.

Maar wat er precies voor de jeugd op het web gezet moeten worden, daar zijn Blom en Lunenborg nog niet achter. "Kinderen willen niet iets lezen, maar iets doen, zoals spelletjes of naar een filmpje kijken." Ook willen kinderen iets dat ze leuk vinden nog een keertje zien. Iets wat met het 'ouderwetse' medium televisie niet kan. Op internet kun je een filmpje net zo vaak bekijken als je wilt.

Daarom is er een begin gemaakt met het op de website zetten van de jeugdarchieven van de VPRO. Bovendien zijn jeugdprogramma's vaak kort en dat past goed bij het onrustige gedrag dat bij het surfen hoort. Het aanbod is verdeeld in drie 'thema-kanalen': lekker lachen, mooie verhalen en goeie muziek. Er zijn veel oude en nieuwe Achterwerksuccessen terug te vinden zoals Zaai, Keepvogel, Purno de purno, Max en Peep, Kip, Erwassus, Roos en haar mannen en Hoela Hoep. Het zijn afleveringen die al eens op de televisie zijn uitgezonden. Nieuwe filmpjes zullen voorlopig daar blijven debuteren.

Lunenborg krijgt steeds vaker programmavoorstellen die van beide media uitgaan. Zo begint zondag in Achterwerk een serie Wat Nou? waarbij kort een verhaaltje wordt getoond dat eindigt met een dilemma. Via het web kunnen de kinderen laten weten hoe het verder moet en één van die suggesties wordt verfilmd en de volgende zondag getoond. "We willen de creativiteit van kinderen stimuleren."

De Villa Achterwerk Videotheek is bedoeld voor snel internet via de kabel of ADSL omdat alleen dan een redelijke beeld- en geluidskwaliteit mogelijk is. Volgens Blom hoort een publieke omroep ook voor zo'n bescheiden maar groeiende doelgroep programma's aan te bieden. Er zijn nog geen plannen voor videotheek-diensten voor volwassenen, zegt Blom. "Het is tijdrovend om tv-producties over te zetten naar internet en vergt ook zeer veel opslagcapaciteit. En niemand gaat op zijn pc naar een lange VPRO-documentaire kijken."

(villa-achterwerk.vpro.nl)

NRC Webpagina's
2 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)