|
|
|
NIEUWSSELECTIE KLM Platform voor de Nederlandse luchtvaart
|
De ontvlechting
De oorzaken van de opgebroken relatie moeten waarschijnlijk in Italië worden gezocht. Staatsbedrijf Alitalia is verliesgevender dan voorgespiegeld. De aangekondigde privatisering is opgeschort. Nog ernstiger zijn de chicanes rond Malpensa, het nieuwe vliegveld buiten Milaan. Voor de KLM was Malpensa een godsgeschenk: een nieuwe 'hub' in de Noord-Italiaanse zakelijke markt en een interessant alternatief voor Schiphol. Malpensa bood met andere woorden nieuwe kansen en een uitweg uit de steeds klemmender politieke druk tegen ongebreidelde uitbreiding op Schiphol. KLM vond dat kennelijk het risico van samenwerking met een Italiaanse partner, die tot dan toe vooral om belabberde service bekendstond, waard. Het is volstrekt anders gelopen. Deels omdat de bedrijfsmatige stroomlijning van Alitalia door beslommeringen in Rome traag verliep, maar vooral omdat Malpensa de speelbal werd van Italiaanse politieke intriges van de ergste soort. Het nieuwe vliegveld bleek bij oplevering een ramp voor passagiers. Lokale, regionale en nationale belangen, opgetuigd met ecologische argumenten, pleegden obstructie. Andere Europese luchtvaartmaatschappijen klaagden over concurrentievervalsing. Ze schakelden met succes de Europese Commissie in om Alitalia, dat wél gebruik mocht blijven maken van het gunstiger gelegen oude vliegveld van Milaan, aan te klagen. De verwarring is nu compleet, Malpensa een fiasco. Dat is een Italiaans woord. In de Amstelveense directiekamer moet men zich nu ernstig afvragen of dit te voorzien was geweest.
DE BUNDELING van KLM en Alitalia had het grootste luchtvaartconcern van Europa moeten opleveren. Het resultaat is dat beide partijen met lege handen staan op een markt die verdeeld is en waarop geen andere gelijkwaardige partners beschikbaar zijn. De positie waarin Alitalia zich nu bevindt is dramatisch, die van KLM slecht. Sinds 1987 zijn vijf pogin gen van de KLM tot samenwerking met Europese partners stukgelopen. Dat duidt op inschattingsfouten van het management. Ondertussen is de toekomst van de nationale trots terug bij af. Zie ook:
KLM staakt alliantie met Alitalia (29 april 2000)
|
NRC Webpagina's
1 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |