NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Par-del des nuages
DANA LINSSEN
Het was een curieus project, de
film die Michelangelo Antonioni zou gaan maken met Wim Wenders. De
Italiaanse grootmeester van de auteurscinema en de volgzame discipel.
Maar Wenders mag dan vol bewondering opkijken naar illustere collega's
als Nicholas Ray, Manoel de Oliveira en Antonioni, als puntje bij
paaltje komt, maakt hij - zeker de laatste jaren - graag Cinema met een
hoofdletter die de signatuur van zijn éigen cinefiele
worstelingen draagt.
Par-del des nuages ('Aan de andere kant van de wolken') was de
eerste film die Antonioni zou gaan maken nadat een hersenbloeding hem
halverwege de jaren tachtig van zijn spraakvermogen beroofde. Praten kon
hij dan niet meer, maar zijn hoofd zat nog vol ideeën die hij samen
met zijn vaste scenarioschrijver Tonino Guerra en met behulp van een
opschrijfboekje en tekenstift vormgaf. Wenders zou de rol van
intermediair op de set vervullen, maar bedong de eindzeggenschap over
een raamvertelling die vier verhalen van Antonioni en Guerra samen moest
smeden. Het eindresultaat was een film over een filmmaker die op zoek is
naar materiaal voor een film en daarom een reis door zijn geheugen en
geweten maakt. Dat thema is typisch Wenders. Maakt hij niet sinds Der
Himmel über Berlin films over filmmaken en de vraag waar die
films in hemelsnaam over moeten gaan?
Wim Wenders (want zo mogen we hem wel noemen) wordt gespeeld door John
Malkovich, die in de film met welhaast maniakale ernst foto's maakt van
alles wat hij ziet. Net als Wenders zelf die kort na de première
van Par-del des nuages een fotoboek publiceerde met snapshots van
de set.
De vier hoofdstukken van de film gaan over de onmogelijkheid van de
liefde, en daarin herkennen we Antonioni, evenals in een ontroerend
moment tussen Marcello Mastroianni en Jeanne Moreau, dat even La
notte doet herleven. Dat soort scènes maken Par-del des
nuages, hoewel onevenwichtig, voor een breder publiek dan alleen
filmvorsers interessant. Eens temeer, daar de film in Nederland alleen
op retrospectieven te zien was, maar een normale bioscoopuitbreng moest
ontberen.
Par-del les nuages (Antonioni/Wenders, 1996, I/F/D),
vrijdag, Canvas, 23.00-0.40u.
|
NRC Webpagina's
27 APRIL 2000
|