|
|
|
NIEUWSSELECTIE Interbrew
|
Interbrew zoekt groei
Belgische bierbrouwer naar beurs
Door onze correspondent
Interbrew is nu nog in handen van een aantal Belgische families en heeft tot zeer onlangs nog ontkend met een beursgang bezig te zijn. De beursgang is volgens het concern nu nodig om verdere groei door overnames mogelijk te maken. "We zoeken een nieuwe financiële hefboom, omdat we prioriteit geven aan de realisatie van deze strategische doelstelling", zei De Keersmaeker. De biersector zit middenin een overname- en fusiegolf. Onlangs nog mislukte een poging van Interbrew - bekend van de merken Stella Artois, Hoegaarden en Oranjeboom - om de Franse brouwer Kronenbourg van Danone over te nemen. Die ging voor 6 miljard gulden naar het Britse Scottish & Newcastle. Ook staat de Britse brouwer Bass te koop voor 7 miljard gulden. Bestuursvoorzitter De Keersmaeker maakte gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers duidelijk dat Interbrew - nu vooral sterk in België, Canada, Nederland, Mexico en Oost-Europe - op het overnamepad blijft. Hij sprak over Interbrew als "de snelst groeiende brouwer uit de wereld-toptien" die " verder zal uitbreiden". Analisten schatten de waarde van het Belgische concern op zo'n 7,5 miljard euro (16,5 miljard gulden). De beurswaarde van Heineken, de op één na grootste brouwer ter wereld achter het Amerikaanse Anheuser Busch, was vanochtend ongeveer 20 miljard euro. De Keersmaeker gaf geen verdere bijzonderheden over de beursgang. Binnen enkele weken zal een bankenconsortium worden aangewezen. Onduidelijk bleef hoe de huidige eigendomsstructuur is en of de huidige familie- aandeelhouders de meerderheid behouden. Interbrew (24.000 werknemers) zag vorig jaar de nettowinst met 21 procent stijgen tot 230 miljoen euro. De omzet ging met 19,5 procent omhoog tot ruim 3, 2 miljard euro (ruim 7 miljard gulden). Het biervolume ging met 27 procent omhoog naar 49 miljoen hectoliter, waarmee Interbrew vijfde is op de wereldranglijst. Ter vergelijking: het groepsvolume van Heineken in 1999 was 68 miljoen hectoliter. Het volume van het pilsner Stella Artois, door Interbrew beschouwd als het internationale paradepaardje en als concurrent van het Heineken- merk, steeg met 17 procent tot 6,7 miljoen hectoliter. Stella deed het wederom goed als luxe premiumpils in Groot-Brittannië.
|
NRC Webpagina's
26 APRIL 2000
|
Bovenkant pagina |