NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Rel om anti-joods dagboek
Door onze correspondent PIETER KOTTMAN
PARIJS, 25 APRIL. De Franse
uitgeverij Fayard heeft eind vorige week La Campagne de France,
deel van het dagboek Journal 1994 van de schrijver Renaud Camus
uit de handel genomen. De beslissing volgt op de aankondiging van Jean-
Marie Cavada, directeur van Radio France, dat hij gerechtelijke stappen
zal nemen tegen schrijfsels passages in het boek die betrekking hebben
op de, volgens Camus, 'joodse medewerkers' van het radio-programma
Panorama van France Culture. Die zouden 'als ethnische of
religieuze groep duidelijk oververtegenwoordigd' zijn. De passages zijn
volgens Olivier Bétourné, directeur van Fayard die het
boek pas na het ontstaan van de commotie las, 'uitermate gevaarlijk'.
Fayard is niet de vaste uitgever van Renaud; dat is POL, maar die had
het manuscript wegens dezelfde passages geweigerd.
Camus schrijft in La Campagne de France dat 'de joodse
medewerkers' er de oorzaak van zijn dat "minstens één
uitzending per week gewijd is aan de joodse cultuur, de joodse
godsdienst, aan joodse schrijvers, aan de staat Israël en zijn
politiek, aan het leven van joden in Frankrijk en in de rest van de
wereld, van vandaag of door de eeuwen heen." De schrijver zegt de
uitzendingen 'soms interessant' te vinden, en 'soms niet', maar ze zijn
"vooral een beetje ergerlijk, op den duur, door het gebrek aan
evenwicht." Vooral een debat over integratie is hem in het verkeerde
keelgat geschoten. Hij schrijft: "Ik ben geen antisemiet. (-) Maar ik
vind het niet correct dat een debat over 'de' integratie in ons land,
bij een publieke radio-omroep, bijna uitsluitend gevoerd wordt tussen
journalisten en intellectuelen die joods zijn of een joodse achtergrond
hebben."
Catherine Tasca, minister van Cultuur, noemt de meningen van Camus "niet
alleen schokkend, maar ook zeer verontrustend."
|
NRC Webpagina's
25 APRIL 2000
|