R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Marie Baie des Anges
MARK DUURSMA
In Frankrijk doen ze dat beter. Daar durven regisseurs ongegeneerd
verliefd te zijn op hun hoofdrolspeelsters. Indien nodig offeren ze hun
film er zelfs voor op. Roger Vadim deed dat met ...Et Dieu
créa la femme: slechte film, maar Brigitte Bardot werd een
ster. Bij de première van Marie Baie des Anges, drie jaar
geleden, werd de zestienjarige hoofdrolspeelster Vahina Giocante
uitgeroepen tot de nieuwe Bardot. De vergelijking is begrijpelijk: beide
actrices trekken onverbiddelijk alle aandacht naar zich toe, beide films
zijn een eerbetoon aan ongeremde sensualiteit aan de Côte
d'
Manuel Pradal is ambitieuzer dan Roger Vadim. Hij maakte nadrukkelijk
een kunstzinnige film, een film waar de vage verwijzing naar een legende
de plot moet vervangen. Waar de Franse zuidkust is vermomd als ongerept
paradijs, en Amerikaanse matrozen zorgen voor de associatie met de jaren
vijftig en Bardot. Waar felle kleuren en overdadig zonlicht de warmte
voelbaar maken. Maar uiteindelijk heeft Pradal al zijn ambities
opgeofferd, en wilde hij niet meer dan zijn ontdekking zo sensueel
mogelijk in beeld brengen. Die opzet is geslaagd. Sindsdien speelde
Vahina Giocante in films met Emmanuelle Béart, Isabelle Huppert
en Fanny Ardant. In Frankrijk weten ze hoe ze actrices moeten lanceren.
Marie Baie des Anges (Manuel Pradal, Frankrijk, 1997), Ned.3, 23.10-0.44u.
|
NRC Webpagina's
21 APRIL 2000
|
Bovenkant pagina |