NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Pornografie
Maarten Huygen
Geiten hebben nooit speciale
aantrekkingskracht op mij uitgeoefend, laat staan dat ze achter de
decoder moeten. Maar afgelopen zaterdagavond zag ik een marmeren beeld,
dat het gebruikelijke begrip van de geit geheel op zijn kop zette.
Het was een ontdekking bij de opgravingen in het in het jaar 79 onder
vulkaanas bedolven Pompeji: Pan die geslachtsgemeenschap had met een
geit die op de rug lag, de tong uit de bek, de vulva uitnodigend als een
bloem opengekruld, de hals bijna menselijk. Alle details van het beeld
kwamen aan bod in een hooggeleerde Britse documentaire die op RTL5 werd
uitgezonden. Het schijnt dat het beeld indertijd onder de categorie
humor viel en dat de Pompejanen erom moesten lachen. Maar de ontdekkers
waren zwaar geschokt en plaatsten het standbeeld achter slot en grendel
in het Britse Museum. Er ontstond een geheime collectie waar alleen
nette heren na uitgebreide ballotage naar mochten kijken. In de
collectie werden ook de vele opgewonden fallussen ondergebracht die de
Romeinen uit marmer hieuwen. Rond de tijd dat Pan werd ontdekt verscheen
ook voor het eerst het woord pornography in Webster's woordenboek
in de moderne betekenis, in 1857. De suggestie was dat voor die tijd
alles zo'n beetje openlijk en vrij werd vertoond. Het kwaad begon bij de
Victorianen. Als een soort bewijs werd het symbool van het Engelse
Dorset getoond, een reus met trots geheven fallus in stroken van kale
grond op een groot grasveld afgebeeld. Die fallus werd in de
Victoriaanse tijd verwijderd maar begin deze eeuw weer in ere hersteld.
Volgens een Amerikaanse hooggeleerde, die tijdens het spreken
veelbetekenend koket met de ogen draaide, was er in de tijd van Pompeji
geen seksuele privacy maar golden er alleen regels over wie het met wie
mocht doen. Zo mocht een man alleen penetreren en hij mocht niet
gepenetreerd worden. Bij een muurschildering van een man die een vrouw
befte, werd gezegd dat de bedoeling was dat de hoger geplaatste vrouw de
sociaal lagere man met haar vagina penetreerde. Afbeeldingen van
copulerende slaven moesten laten zien dat ze het goed hadden. Of werden
juist slaven als modellen gebruikt voor de schilderingen? Hier werd de
tip gelicht van de sluier voor vernuftige sociale schema's waar ik graag
meer van zou willen weten. Zulke afbeeldingen lijken vrijer en blijer
dan de werkelijkheid. Alleen al de geslachtsziekten, waar veel mensen
aan overleden, de onvolmaakte geboorteregeling en mogelijk ongewenste
geslachtsgemeenschappen. Allerlei verschijnselen die je aan zo'n
muurschildering niet kunt aflezen. Seksuele vrijheid is een kwestie van
schijn, want er zijn altijd regels. De seksuele revolutie van de jaren
zestig was prachtig voor de man. De pil beroofde de vrouw van de
mogelijkheid om nee te zeggen, maar in de jaren tachtig ontstond de
discussie over seksueel misbruik en date rape, vermeende of
echte verkrachting tijdens een afspraakje. Met de geschoolde,
allochtone moslimvrouwen met hoofddoekje is een nieuwe generatie
Victorianen opgestaan die mannen zo min mogelijk aanleiding willen
geven.
Ik bedoel maar, de veronderstelling dat seks in tegenstelling tot geweld
alleen mooi en onschuldig is, klopt niet. Er blijven altijd
machtsverschillen, ongelijkheid van beleving en dus ook regels voor seks
en pornografie. Seks met een kind mag niet worden afgebeeld. Op de
ongedecodeerde televisie is soft porno toegestaan maar zonder het
vertonen van rechtopstaande fallussen. Die grenzen schuiven. Is het
moreel verantwoord van SBS6 om in een zogenoemde documentaireserie uit
de VS het beroep van porno-acteur te verheerlijken, terwijl er
regelmatig mensen aan onderdoor gaan? Ze mogen zelden een condoom aan
van de regisseur. Om dergelijke redenen zal pornografie nooit volledig
vrij worden. Victorianen hebben de heimelijkheid niet uitgevonden en ik
zou wel meer historische docu's over het onderwerp willen zien om de
gedachten te bepalen.
|
NRC Webpagina's
18 APRIL 2000
|