U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Eén nacht, alles op zijn kop

MARISKA GRAVELAND
Niemand kan zo mooi opgefokte scharrelaars op de straten van New York filmen als Martin Scorsese, bijvoorbeeld in zwartgallige films als Mean Streets, Who's That Knocking On My Door? en Taxi Driver. Ook After Hours (1985) barst van de nervositeit, alleen deze keer met groot komisch effect.

Het vindingrijke scenario van After Hours bestaat uit een opeenstapeling van bizarre gebeurtenissen, waar de grootstedelijke paranoia perfect mee wordt uitgebeeld. Het lijdend voorwerp is een kantoorbediende (Griffin Dunne) wiens routineuze leven totaal ontregeld wordt na een ontmoeting met een mooie blondine (Roseanna Arquette). Als hij diezelfde avond een afspraakje met haar maakt, lijkt alles nog in goede banen te lopen, maar de eerste tekenen dat deze nacht hoogst ongewoon zal verlopen dienen zich al snel aan.

Eerst kampt hij slechts met een paar kleine tegenslagen: zijn briefje van twintig dollar vliegt uit het taxiraampje, zijn pen doet het niet als hij een telefoonnummer wil opschrijven en hij komt net vijftig dollarcent tekort voor een metrokaartje. Langzaamaan raakt hij echter alle grip op de gebeurtenissen kwijt en belandt hij van de ene krankzinnige situatie in de andere. Hij wordt verleid door een avant- garde beeldhouwster die broodjes kaas van papier-maché maakt, wordt achtervolgd door een agressieve ijscoverkoopster, belandt in een punkhol waar hij bijna gescalpeerd wordt en blijkt ook nog eens verantwoordelijk te zijn voor een zelfmoord. De film raast nog een lange tijd in een steeds hoger tempo door, waarbij kleine details later weer zullen terugkeren dankzij de onnavolgbare logica van het script.

In bijna al zijn films becommentarieert Scorsese zijn personages door middel van popmuziek. Deze keer is het sleutellied Peggy Lee's Is That All There Is?: nagenoeg iedereen in de film wil zich bevrijden uit zijn keurslijf en hoopt voor één nacht even uit zijn dak te gaan, want het leven heeft toch meer te bieden dan het verdrijven van de tijd.

After Hours heeft iets weg van The Wizard of Oz. Alleen bestaat het vreemde rijk waar alles op zijn kop wordt gezet nu gewoon uit die oude vertrouwde straten van New York.

After Hours (Martin Scorsese, 1985, VS), vrijdag, RTL5, 20.30- 22.30u.

NRC Webpagina's
13 APRIL 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)