U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Nieuw filmkanaal

JAPKE-D. BOUMA
Er komt een nieuwe betaalzender bij in Nederland. Vanaf volgende maand begint CineNova dat 24 uur per dag succesfilms uit Hollywood, Nederland en Europa zal gaan brengen.

Het kanaal gaat op 18 mei van start met Face/Off met Nicolas Cage en John Travolta. Om een verdere indruk te krijgen van het aanbod noemt algemeen directeur Jan Zwerus The Horse Whisperer, George of the Jungle, Air Force 1, Armageddon en Con Air. Verder gaat CineNova ook proberen films van 'independents' aan te kopen. En zullen ook Nederlandse producenten worden benaderd.

CineNova heeft Buena Vista International Television-Europa (met distributeurs als Touchstone en Disney) en Sony Pictures Entertainment (met o.a. Colombia en Tristar) als aandeelhouders. Het kanaal lijkt een rechtstreekse concurrent voor het Franse Canal+ dat in Nederland inmiddels 300.000 abonnees heeft, maar dat vindt Zwerus niet. Canal+ brengt sport, erotiek, concerten, documentaires en films, zegt hij, CineNova brengt alleen maar films. "Je zou kunnen zeggen, wat hebben jullie weinig te bieden in vergelijking met Canal+, maar ik denk dat dat juist onze kracht is - alleen maar films. Dat leidt in ieder geval niet tot verwarring bij de consument. En bovendien: niet iedereen houdt van voetbal." CineNova kost rond de dertig gulden per maand, tegen 62,50 voor Canal+.

Canal+ ziet CineNova niet als concurrent, zo zegt Canal+-woordvoerder Hans van der Veen. "Dat is een brommer vergelijken met een auto. Wij werken met zes distributeurs samen, zij maar met twee. Dat zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de versheid van hun films. Con Air, Air Force 1 en Face/Off hebben wij bijvoorbeeld allang uitgezonden."

CineNova en Canal+ mogen elkaar dan als "twee compleet verschillende dingen" bestempelen, wat de twee zenders wél met elkaar gemeen hebben, is de moeite die ze zich moeten getroosten om de Nederlander aan de betaaltelevisie en de decoder te krijgen. Dat dat nog een hele klus is, liet het debacle Sport 7 zien, maar Zwerus maakt zich er niet zoveel zorgen over. CineNova is geheel reclamevrij, en Zwerus denkt dat dat klanten zal lokken. En wat betreft het decoder probleem is Zwerus ook optimistisch. "Ik heb ergens gelezen dat UPC in Haarlem gratis decoders gaat weggeven." Behalve met UPC heeft CineNova ook een overeenkomst voor doorgifte met MediaKabel en Casema. Daarmee heeft het nieuwe betaalkanaal een dekking van 70 procent.

Is de Nederlandse markt niet wat klein voor een stand alone zender die de soms exorbitante bedragen voor filmpakketten niet met zusterzenders kan delen? Canal+ heeft die wel. Zwerus denkt dat het voor CineNova geen probleem hoeft te worden. "Je hoort vaak dat Nederland zo klein is, maar je hebt het wel over zes miljoen huishoudens. Bovendien is Nederland een rijk land. En vergeet niet dat wij geen gigantische bedragen hoeven te betalen voor voetbalrechten. Dat scheelt ook enorm. Ik geloof vast in deze zender."

Nu de abonnees nog.

NRC Webpagina's
13 APRIL 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)