U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Unilever

SlimFast


Slankmaker uit VS

Overname Unilever van 5 miljard

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 12 APRIL. Unilever heeft voor ruim 5 miljard gulden het Amerikaanse SlimFast overgenomen, een producent van slankmakers en gezondheidsvoeding. Voor Unilever betreft het de grootste overname in veertien jaar.

Unilever, de maker van onder meer Magnum ijs en Blue Band margarine, versterkt daarmee zijn positie in functionele voeding die een bijdrage levert aan de gezondheid van consumenten. "Gezondheid en vitaliteit wordt steeds belangrijker voor de consument", zei co-bestuursvoorzitter Antony Burgmans vanochtend in een toelichting. "SlimFast is een sterk merk dat we kunnen gebruiken in verschillende categorieën voeding. Daar waren we naar op zoek." Het is de grootste overname van het Nederlands-Britse Unilever sinds de overname van het Amerikaanse Chesebrough-Pond's voor 7 miljard gulden in 1986. Sindsdien heeft Unilever (omzet 70 miljard gulden) geen echt grote bedrijven kunnen vinden die voor een aanvaardbare prijs te koop waren. In de afgelopen vijf jaar kocht Unilever slechts twee bedrijven die meer dan 1 miljard gulden kostten: de ijsfabriek Kibon in Brazilië en de mosterd- en sauzenproducent Amora Maille in Frankrijk, terwijl de eigen chemiedivisie werd verkocht voor 16 miljard gulden. Omdat Unilever voor dat bedrag geen goede bestemming vond, keerde het concern vorig jaar een superdividend aan de aandeelhouders uit van 16 miljard.

SlimFast maakt dieetvoeding en voedingssupplementen als drinkpoeders en maaltijdrepen. Het familiebedrijf, gevestigd in Florida, heeft een omzet van 1, 3 miljard gulden en behaalde afgelopen boekjaar een bedrijfsresultaat van ongeveer 275 miljoen gulden, gelijk aan 20 procent van de omzet. Het bedrijf claimt een marktaandeel van 45 procent in de Verenigde Staten in de categorie voeding voor 'gewichtsverlies en gewichtsbeheersing'. De omzet is de afgelopen twee jaar steeds met 25 procent gegroeid. Een stijgend deel van de omzet wordt via Internet verkocht.

Overgewicht is een serieus probleem. Unilever citeert cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO die stellen dat 40 tot 55 procent van de bevolking in de Westerse wereld te zwaar is en 15 tot 25 procent last heeft van vetzucht. De overname draagt volgens Unilever pas in 2003 bij aan de groei van de winst per aandeel.

NRC Webpagina's
12 APRIL 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)