U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

W E B   W E R E L D :
Consumentengids op Internet

JEROEN VAN BERGEIJK
De stem van het volk. Maar dan met een digitale, commerciële draai, zo zou je Epinions kunnen omschrijven. Epinions is een consumentengids op Internet.

Maar in plaats van professionele recensenten die een oordeel vellen over producten en diensten, komen de consumenten zelf aan het woord. Het eerste dat opvalt is de reikwijdte van hetgeen er wordt besproken. Zo goed als alles waar je geld voor betaalt wordt beoordeeld: van zwangerschapstesten tot pick-up trucks, van een vakantie op de waddeneilanden tot de nieuwste speelfilms. De site die in september vorig jaar werd opgericht heeft inmiddels al zo'n 250.000 recensies over 100.000 verschillende onderwerpen. Verbazingwekkend genoeg is de meerderheid van deze amateur-besprekingen goed leesbaar. Sommige gebruikers zijn zeer fanatiek. Een zekere Jeff uit Colorado heeft in enkele maanden al meer dan driehonderd besprekingen geschreven en zo'n vijftigduizend mensen hebben die bekeken. Wat bezielt deze Jeff om zijn meningen te ventileren? IJdelheid wellicht, of misschien voelt hij zich met de aankoop van een nieuwe koelkast bekocht en schrijft hij zijn woede van zich af. Maar een aardig zakcentje is een aannemelijker verklaring.

Epinions betaalt haar leden namelijk 10 tot 30 dollarcent voor elke keer dat iemand een recensie bekijkt. Dat verklaart misschien waarom mensen recensies schrijven, maar waarom zouden websurfers geïnteresseerd zijn in de meningen van Jeff uit Colorado? Is het probleem van amateur-recensies niet dat je geen enkel idee hebt wat ze waard zijn?

Natuurlijk hebben de makers van Epinions over die vraag nagedacht en daarom kun je de besprekingen als het ware bespreken. Elke recensie kun je waarderen met een cijfer. Zo ontstaat er niet alleen een hiërarchie van populaire en min of meer betrouwbare recensenten, maar leert de website ook jouw voorkeuren kennen. Naarmate je meer recensies een cijfers geeft, worden de auteurs die jij niet te pruimen vindt automatisch uit het systeem gefilterd. Vergelijk het maar met het aanbevelingssysteem van boekverkopers als Amazon.com of Bol.com waarbij je, als je een paar boeken hebt gekocht, vrij aardige suggesties krijgt voor aankopen die je wellicht ook zullen interesseren. Daarmee is Epinions dus niet zomaar een vergaarbak van nietszeggende meninkjes - alhoewel die er in overvloed aanwezig zijn - maar juist een verzamelplaats van mensen wier oordeel je respecteert. Belangrijk is ook dat Epinions niet de fout maakt redactionele inhoud en e-commerce door elkaar te halen. Epinions verkoopt niets, maar verwijst de bezoeker naar online winkels en krijgt inkomsten doordat ze een percentage krijgt van de opbrengst die Epinions- bezoekers genereren. Bij Epinions zul je ook negatieve recensies van producten van adverteerders aantreffen.

Moeten professionele recensenten nu bang zijn dat ze overbodig zullen worden? Nee, want al functioneert het systeem aardig, het is verre van perfect. Zo begon iemand die ik eerder een hoge waardering had gegeven zijn recensie van de film Magnolia met 'This movie really sucked', terwijl ik Magnolia juist een van de beste films vond die ik in tijden heb gezien. Aan de andere kant, met mijn favoriete filmrecensent in deze krant ben ik het ook wel eens oneens.

(www.epinions.com)

NRC Webpagina's
10 APRIL 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)