M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Consumentengids op Internet
JEROEN VAN BERGEIJK
Natuurlijk hebben de makers van Epinions over die vraag nagedacht en daarom kun je de besprekingen als het ware bespreken. Elke recensie kun je waarderen met een cijfer. Zo ontstaat er niet alleen een hiërarchie van populaire en min of meer betrouwbare recensenten, maar leert de website ook jouw voorkeuren kennen. Naarmate je meer recensies een cijfers geeft, worden de auteurs die jij niet te pruimen vindt automatisch uit het systeem gefilterd. Vergelijk het maar met het aanbevelingssysteem van boekverkopers als Amazon.com of Bol.com waarbij je, als je een paar boeken hebt gekocht, vrij aardige suggesties krijgt voor aankopen die je wellicht ook zullen interesseren. Daarmee is Epinions dus niet zomaar een vergaarbak van nietszeggende meninkjes - alhoewel die er in overvloed aanwezig zijn - maar juist een verzamelplaats van mensen wier oordeel je respecteert. Belangrijk is ook dat Epinions niet de fout maakt redactionele inhoud en e-commerce door elkaar te halen. Epinions verkoopt niets, maar verwijst de bezoeker naar online winkels en krijgt inkomsten doordat ze een percentage krijgt van de opbrengst die Epinions- bezoekers genereren. Bij Epinions zul je ook negatieve recensies van producten van adverteerders aantreffen. Moeten professionele recensenten nu bang zijn dat ze overbodig zullen worden? Nee, want al functioneert het systeem aardig, het is verre van perfect. Zo begon iemand die ik eerder een hoge waardering had gegeven zijn recensie van de film Magnolia met 'This movie really sucked', terwijl ik Magnolia juist een van de beste films vond die ik in tijden heb gezien. Aan de andere kant, met mijn favoriete filmrecensent in deze krant ben ik het ook wel eens oneens.
|
NRC Webpagina's
10 APRIL 2000
|
Bovenkant pagina |