M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Digitale trapveldjes
GUUS VALK
ROTTERDAM, 6 APRIL. Op de eerste verdieping van bibliotheek Blijdorp in Rotterdam verdringen twintig leerlingen van groep acht van de basisschool zich in een aparte ruimte rond tien computers. Toegegeven, twee leerlingen per computer is wat dringen en chaotisch, maar "hier maken ze tenminste een beetje kennis met internet", zegt bibliothecaris Humphrey Seinen. Vandaag komen in Amsterdam medewerkers van de grote gemeenten, de overheid en het onderwijs bijeen op een startconferentie over digitale trapveldjes. Minister Van Boxtel (Grote-steden- en Integratiebeleid) vindt dat te veel jongeren achterblijven bij de snelle ontwikkelingen op het gebied van informatietechnologie. Lang niet iedereen heeft een computer thuis, vindt de minister, en zeker in de grote steden lopen veel kinderen achter bij de snelle ontwikkelingen. Om een 'digitale kloof' te voorkomen, bepleit de minister dat jongeren die thuis geen computer hebben, terecht moeten kunnen op digitale trapveldjes in bibliotheken en buurtcentra. Vroeger waren er de voetbalveldjes, nu zijn het de computers die kinderen samen moeten brengen. Voor dit plan heeft Van Boxtel twintig miljoen gulden uitgetrokken. Sommige grote steden hebben op eigen initiatief al zulke trapveldjes gesticht. Rotterdam kent er op dit moment twee, een derde wordt volgende week geopend. Ook in Den Haag en Amsterdam zijn de trapveldjes in opkomst. Humphrey Seinen houdt met een speciale docent een oogje in het zeil als de groep kinderen bezig is. Onder begeleiding leren zij werken met Word, Internet, e-mail en cd-roms. Ook als er geen les wordt gegeven, mogen kinderen tot dertien er gratis internetten. Jack (12) vindt niet alles leuk. Hij moet voor school informatie halen op een , ,saaie natuursite" en chatten vindt hij ook niet leuk. Gelukkig mag hij, als de opdrachten af zijn, een karatespel doen. "Wij hebben thuis nog geen computer, maar hier leer ik hoe ik met Internet kan werken. Straks op de middelbare school moet ik er wel een beetje mee om kunnen gaan." Een brief, een werkstuk of minder serieuze zaken als spelletjes en chatten, alles mag van Seinen, maar er moet wel gereserveerd worden. "Anders krijgen we discussies van ik was eerst", zegt hij. "Het moet wel leuk blijven." Uit een wijkopbouwpotje werd geld apart gelegd voor het project, dat bijna twee ton heeft gekost. Ook volwassenen die slachtoffer zijn van de digitale tweedeling, mogen onder begeleiding gratis met de computer werken. "Thuis heb ik ook een computer, maar hier is het wel zo gezellig." Kenny (12) chat met zijn vriendje. Hij heeft zijn opdrachten al af en mag van Seinen zijn tijd vullen met "andere leerzame dingen". Chatten leerzaam? "Het hangt ervan af waar je over chat", vindt Kenny. "Ik chat over leerzame dingen."
|
NRC Webpagina's
6 APRIL 2000
|
Bovenkant pagina |