R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
B E E L D :
Vechtmachines
Maarten Huygen
De herleving van het debat als vak past bij deze tijd. Het gaat niet om de innerlijke overtuiging maar om de vorm, de manier waarop de overtuiging wordt uitgedragen. Kinderen krijgen steeds meer spreekbeurten op school, er zijn debatwedstrijden. Heel on- calvinistisch, die uiterlijkheid. De overleden kunstchef van NRC Handelsblad, K.L. Poll, had een vooruitziende blik toen hij in de jaren tachtig met de VPRO een gejureerde debatwedstrijd tussen Kamerleden organiseerde. Het ging er niet om wie er gelijk had maar wie het beste sprak. De wedstrijd werd gewonnen door G.J. Wolffensperger van D'66. De Kamer heeft er weinig van geleerd - al ligt het spreektempo hoger - en het is helaas nooit herhaald. Televisie heeft vorm nodig. Dat merk ik bij Geel, dat zo wisselvallig is, omdat het te calvinistisch inhoudelijk is, geen vorm heeft en geheel afhangt van de spreekvaardigheid van de gasten. Afgelopen dinsdag een wazig gesprek tussen de theologe Dorothée Sölle en voormalig hoofdredacteur van het Nieuw Israëlitisch Weekblad, Tamara Benima. Het ging over mystieke ervaringen en sociaal engagement maar er was geen touw aan vast te knopen. De vrouwen praatten langs elkaar heen. Het Lagerhuis heeft weer te veel vorm, zodat het debat te staccato, te voorspelbaar wordt. Misschien ook dat het programma, dat ik waardeerde, te lang loopt, zodat het gaat vervelen. Op televisie wint meestal de emotie maar bij een goed tv-debat kan emotie juist een nadeel zijn, zo toont het Ficq-Moszkowiczc-dispuut aan. Hoewel, de emoties gaven de vader van een mongool weer wat voorsprong op het redelijke passieve-euthanasie-standpunt van Helène Dupuis, afgelopen woensdag. Aan het einde van De Worsteling zien we de kemphanen nog in de lift naar beneden gaan, soms beleefd zwijgend, soms lacherig napratend, afhankelijk van de ernst van het voorafgaande. Ik kan geen aflevering missen.
|
NRC Webpagina's
31 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |