U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Televisie 2.0

DIRK LIMBURG
Mag ik even uw aandacht? In een groeiende kakafonie willen steeds meer partijen via steeds meer kanalen en media seconden, minuten of nog liever vele uren van uw tijd. Voortdurend wordt er gevochten om de gunst van uw kostbare belangstelling. Op het werk, op straat en zeker in de huiskamer. De grote winnaar bij u thuis is sinds lang de televisie, maar de tijden veranderen snel, zoals Femke Wolting en Bruno Felix laten zien in hun tweedelige documentaire It's the end of tv as we know it.

Het is een fraaie galerij van sprekende twintigers en dertigers - en een doodenkele oudere - die het in de nieuwe economie hebben gemaakt en met kennis van zaken vertellen over wat er op de frontlijn gebeurt en hoe het onze economie en mediaconsumptie verandert.

De vormgeving van It's the end... houdt duidelijk rekening met een voortzetting van het programma op een website (www.dnw.nl). En waarschijnlijk komt het programma daar beter tot zijn recht, want 50 minuten lang luisteren naar interessante mensen die interessante dingen zeggen is natuurlijk een vorm van kwaliteitstelevisie, maar je moet er op zondagavond zo tegen negenen wel zin in hebben.

In de bespiegelingen valt voortdurend het woord Internet (de afgelopen week werd het in bijna honderd artikelen in deze krant gebruikt; in het gehele jaar 1995 340 keer). Met 4,7 miljoen Nederlandse surfers, waarvan de helft dagelijks, is het een massamedium geworden.

Internet is overal en komt steeds dichterbij om uiteindelijk het lichaam binnen te dringen, voorspelt James Murdoch. Hij houdt zich bij NewsCorp bezig met nieuwe media. Volgens Robert Tercek van Sony Digital Media, is voor een massaproduct als televisie betaald met grofgerichte reclame geen plaats meer en zal de adverteerder zijn klant moeten zoeken in gespecialiseerde omgevingen zoals websites voor jonge ouders. Ook de toenemende kennis van de voorkeuren en verlangens van die klant zoals die op Internet en bij digitale tv beschikbaar komt, is daarbij van grote waarde. Zodra we iemands aandacht hebben, kunnen we meteen even zaken doen, aldus James Murdoch.

DNW: It's the end of tv as we know it (deel 1), zondag, Ned.3, 20.50-21.48u.

NRC Webpagina's
25 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)