NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Teken van onze tijd
Hendrik Spiering
Wat zijn ze emotioneel! Kapitein
Jean-Luc Picard snauwt zelfs! De eerste aflevering van Star Trek The
Next Generation, die vanaf vanavond weer helemaal vanaf het begin
wordt uitgezonden, levert voor de casual Star Trek-kijker veel
verrassingen op.
Op grond van de latere afleveringen van The Next
Generation zou ik bijvoorbeeld onmiddellijk vermoeden dat Picard, de
dappere en gelijkmoedige gezagvoerder van de Enterprise, bezeten zou
zijn door een vreemde levensvorm, of in iedere geval dat er iets
héél ergs aan de hand is. Maar nee, in de eerste
aflevering, anno 1987, van deze tweede serie van Star Trek blijkt
dit 'primitieve' chagrijnige gedrag allemaal nog heel normaal. Tijdens
de quasi-berechting door de almachtige Q gedragen de Starfleet-
officieren zich zelfs huilerig! 'Fascinating', zou de zogenaamd
emotieloze Vulcaniër Spock hebben gezegd. (Die Spock is dus weer
uit de eerste Star Trek-serie.)Ik heb altijd gedacht dat
beheerste emotionaliteit een van de grote verschillen vormde met de
oorspronkelijke serie (uit eind jaren zestig). Want in de latere
afleveringen van de Next Generation zijn de bemanningsleden van
de Enterprise veel evenwichtiger en vriendelijker dan hun voorgangers
onder bevel van de macho James T. Kirk. Er zijn wel emoties in Next
Generation - het blijft natuurlijk televisie - maar de rede
overheerst vrijwel altijd. Leden van starfleet die hun emoties de vrije
loop laten, blijken altijd slappelingen of zelfs bad guys. Alleen
de Klingon Whorf mag in uitzonderingsgevallen zijn eergevoel volgen
(maar ja, vreemde culturen moeten zo veel mogelijk hun vreemde gewoonten
kunnen uitleven, aldus een van de basisgedachten van de beschaving uit
de vijfentwintigste eeuw). De bijna-menselijke robot (of liever:
androïde) Data, de tweede stuurman in de Next Generation
heeft zelfs helemaal geen emoties, maar erg veel hinder heeft hij er
niet van. Sterker nog, in de afleveringen dat Data een 'emotiechip'
krijgt ingeplant, leiden die zo vurig door hem gewenste gevoelens alleen
maar tot ellende.
De omslag naar de heerschappij van rationaliteit moet dus ergens in het
begin van de serie zijn gekomen. Waarschijnlijk heeft het iets te maken
met het langzaam opzij werken van de bedenker, Gene Roddenberry, die in
de eerste afleveringen nog prominent aanwezig is als producent en
scenarist. Zelfs de extreem korte rokjes voor de vrouwelijke acteurs -
naar men zegt ooit een idee van Roddenberry - zijn in de eerste
afleveringen nog niet helemaal verdwenen.
De Star Trek-series vormen werkelijk een teken van onze tijd. De
vreemde combinatie van macho-cultuur met oprechte nieuwsgierigheid in de
eerste serie, de zelfbeheersing èn onaantastbaarheid in The
Next Generation - en zo gaat het verder. De derde serie, Star
Trek Deep Space Nine (onder bevel van een zwarte commandant) speelt
op een nogal rommelig ruimtestation in een uithoek van de federatie van
planeten en doet vooral denken aan een vredesmissie van de Verenigde
Naties, met alle machteloosheid en wanhoop van dien. Maar wat de vierde
serie Star Trek Voyager nu eigenlijk te betekenen heeft is niet
helemaal duidelijk. Deze speelt (met een vrouwelijke kapitein) ergens
ver buiten de federatie: op een verloren gewaand schip aan de andere
kant van ons Melkwegstelsel. Eindelijk vrijheid?
Startrek The Next Generation, deel 1, Net5, 17.20-18.10u.
|
NRC Webpagina's
7 MAART 2000
|