NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Omroepvernieuwing
EEN OMROEP VOOR goede doelen.
Zo presenteert zich een nieuwe gegadigde voor de status van publieke
zendgemachtigde: De Nieuwe Omroep (DNO). Dat ligt ingewikkelder dan het
lijkt. Een curieuze combinatie uit het maatschappelijk middenveld steunt
dit initiatief waarvan programmamaker Aad van den Heuvel het publieke
gezicht vormt. Steun komt onder meer uit de hoek van Consumentenbond en
Postcodeloterij. Maar ook de zeer commerciële producent Joop van
den Ende doet mee met een lokkertje voor nieuwe leden. De publieke
omroepvereniging TROS heeft inmiddels al de belangstelling van het
Commissariaat voor de media getrokken wegens mogelijke betrokkenheid bij
DNO. De publieke omroep mag alleen investeren in zichzelf, zo was tien
jaar geleden al de boodschap bij de omstreden lancering van
Véronique (later RTL 40) vanuit de toenmalige publieke omroep
Veronica. Maar, zal de TROS protesteren, het publieke bestel is toch
pluriform en open? Wat is er mooier te helpen een nieuwe loot te kweken
die zich inzet voor goede doelen met hoofdletters zoals de Derde Wereld,
een Schoon Milieu en Vergeten Mensen?
Het zijn precies deze beleden doelen die scepsis oproepen. Niemand kan
met droge ogen volhouden dat deze thema's niet aan bod komen in de
publieke programmering. Dat DNO veel werk wil maken van Internet is ook
al geen argument voor toelating tot het publieke bestel. Voor Internet
is geen zendvergunning nodig. Zo rest als netto-effect van dit
initiatief: het kopen van publieke zendtijd door goede doelen. Non-
gouvernementele organisaties vervullen in het ontzuilde tijdperk een
belangrijke maatschappelijke functie. Men zou kunnen zeggen dat zij een
'stroming' vormen, zoals de mediawetgeving vereist voor toelating tot
het bestel. Niet-gouvernementele organisaties hebben tegelijkertijd
eigen institutionele belangen en agenda's. Het redactiestatuut dat Van
den Heuvel als waarborg voor onafhankelijkheid in het vooruitzicht
stelt, biedt wellicht bescherming tegen "de boze buitenwereld", zoals
hij het uitdrukt, maar niet tegen de eigen aandeelhouders.
STAATSSECRETARIS Van der Ploeg (Mediabeleid) die over de toelating
van nieuwe gegadigden gaat, kan zich er makkelijk van afmaken. Als de
DNO het minimaal vereiste aantal handtekeningen van 50.000 haalt, geldt
dat als voldoende bewijs dat het een 'stroming' is. Zo luidt althans de
formule die het publieke bestel jaren geleden verrijkte met Veronica
(inmiddels weer uitgestapt) en onlangs met "de zondagavond van BNN".
Het is maar wat men omroepvernieuwing noemt.
|
NRC Webpagina's
7 MAART 2000
|