NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Geniaal
Maarten Huygen
Waarschuwing: in deze rubriek
komt het allergeniaalste aan de orde, zodat gewone lezers misschien
moeten afhaken. Voor hen is dit gedeelte over het Nationaal
Songfestival. Presentatoren Paul de Leeuw en Linda de Mol hadden een
trucje bedacht: aan het begin van de avond laat Linda zich filmen in
bad, op de massagetafel en in badjas omdat ze net een kindje had
gekregen en moest uitrusten. Daarom kon ze niet presenteren. Wij
natuurlijk allemaal met haar meeleven maar het was ook lachen, hoor. Het
beeldscherm ging op gegeven moment op grijs, terwijl Paul de Leeuw
grappige grapjes maakte en daarna zag ik een guitig "Even geduld aub".
Ik lag in een deuk maar het leukste moest nog komen. Aan het einde van
de uitzending kwam Linda de Mol zelf plotseling op en ze zag er heel
goed uit na haar bevalling. Wat een verrassing voor de kijkers en de
mensen in de zaal en ze was helemaal zonder kindje en zonder dikke buik.
De mensen juichten.
Ze hadden het er maar druk mee, want de uitzending duurde twee uur en de
liedjes waren al na drie kwartier afgelopen. De rest van de tijd werd
gevuld met de puntentelling. Alle provincies mochten apart stemmen,
zoals bij het echte songfestival en het publiek mocht bellen. Ik leefde
intens mee met Noord-Holland, want ik ben een rechtgeaarde Noord-
Hollander die van onverstaanbare Engelse teksten houdt. Het was hogere
wiskunde voor de jury's, want de muziekjes waren met dezelfde poem-
poem-synthesizer gemaakt. Nu eens had je gymmende mannen in hempjes rond
de zangeres en dan weer springende, neuriënde vrouwen met
veelkleurige lichteffecten maar ik ben weer vergeten wie bij wie. Er was
een liedje in het Fries van Gina de Wit. Die had een mannelijke engel
zien verschijnen die haar leven had veranderd en daar ging dat liedje
over: "Hjir is it begjin", Fries voor "Hier is het begin". Alleen slimme
en bijzondere mensen spreken Fries en zien engelen verschijnen maar
Gina's opgetogenheid stuitte op kil onbegrip, want ze won niet. Een
liedje heette One step behind en het andere One step
closer. Winnaar was No goodbyes van Linda Wagenmakers, de
voormalige ster van musical Miss Saigon. De zaal had het niet meer .Uit
het enige Nederlandse liedje Evenwicht heb ik een poëtische
zin opgetekend: "Jij bent een stimulans om mee door te gaan" en in
gedachte vulde ik ritmisch aan "en ik heb veel positieve gevoelens naar
jou toe". Maar goed, inmiddels was Wim Kayzer zijn interview gestart met
de geniaalste wiskundige op aarde, Edward Witten. Het interview begon
met afstandsopnamen van het Amerikaanse Princeton Institute of Advanced
Studies, waarbij Kayzer herhaaldelijk aankondigde dat Witten toch echt
de geniaalste man ter aarde was en dat andere geniale mensen dat ook
allemaal vinden. Na zo'n kwartiertje kwam Witten zelf in beeld om te
zeggen dat de hele wereld uit snaartjes bestaat die allemaal op
verschillende manier trillen. Dat was dus zijn theorie. Hij zei ook dat
voor het eerst de exacte wetenschappen dingen ontdekken en berekenen die
wij, gewone mensen, niet echt kunnen begrijpen. Hij zei dat wel vijftien
keer in verschillende bewoordingen en vandaar dat deze uitzending bijna
twee uur duurde, want zulke geniale uitspraken komen zelden in beeld.
Witten had het over W- en Z-bosonen, links-rechts- symmetrieën,
anomaly cancelation, heterotische snaren, Hilbertruimte en
golffunctie. Kayzer begreep het allemaal namens ons en vroeg zo nu en
dan wat de schoonheid van dit alles was en of Witten de formule eens
wilde opschrijven en dat deed hij dan. Kayzer vroeg naar het verband met
de holocaust en dat was pas diepzinnig. Ik verwachtte een berekening of
het nu 250 miljoen gulden, 2,2 of 22 miljard moest zijn maar Witten liet
wijselijk verstek gaan. Hij kon nog wel twee leuke dingen zeggen over
snaren maar niets over de holocaust die - erkende hij - verschrikkelijk
was. En daarmee werd de avond waardig afgesloten.
|
NRC Webpagina's
28 FEBRUARI 2000
|