R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Waar eens machines stonden
KESTER FRERIKS
Acteur Bert Luppes speelt in Kingkorn, of zogezegd en alles de laatste arbeider in de Leidse meelfabriek 'De Sleutels', bekend als de bakermat van het eeuwig verse Zweedse wittebrood King Corn. De filmversie van het toneelstuk, geregisseerd door Erik Lint, begint dan ook met de beroemde reclame van het jongetje dat bij zijn buurjongetje gaat logeren. Na deze jeugdige frisheid vertelt Luppes als de trouwe arbeider Bram zijn verhaal, dwalend door de geheel lege fabriek. Zijn fysiek is intrigerend; een mengeling van explosieve verbittering en schitterend geacteerd, onverwoestbaar vertrouwen in zijn levenslot. Over Luppes' voorhoofd hangt een verwoed vastgeplakte haarlok. In zijn ogen kan hij soms ineens een wilde, opflitsende blik te voorschijn toveren. Intrigerend is het taalgebruik van de arbeider, ontleend aan authentieke gesprekken. De ondertitel 'zogezegd en alles' keert als een leidmotief terug, een ogenschijnlijk achteloos uitgesproken zinnetje dat veel betekent. Alles schuilt daarin: eens was het zo, nu niet meer. Daar stonden de machines, ginds beneden de kade waaraan de schepen met graan meerden. Luppes bouwt zijn personage met rust, intelligentie en precisie op. Heel anders benadert Peter Paul Muller de hoofdrolspeler in Biotex, of zogezegd en alles. Muller treedt op als de laatste fabrieksarbeider in een afgedankte soda- en zeepfabriek in Delfshaven. Muller is een acteur die nadrukkelijk acteert. Met aangeplakte snor, een vreemd afgesteld gebit dat geslis veroorzaakt en wapperende haren is hij kunstmatiger dan Luppes. En, helaas, ook minder goed verstaanbaar. Regisseur Erik Lint heeft duidelijk een andere stijl willen ontwikkelen. Niet de berustende arbeider maar de opstandige man, die zich verzet tegen de sloop van zijn gebouw. De enige manier om zijn verdriet te maskeren is door mensen rond te leiden langs aftandse muren, over desolate trappen. Een gebouw is als een mens, verkondigt Muller. Ooit ontwikkeld, zichzelf een bestaan verworven, en na verloop van tijd oud, afgedankt en overbodig. Kingkorn en Biotex brengen meer dan lege fabrieken tot leven. De beide films vertellen over welke gevoelens heersten onder de arbeiders, welke hoge verwachtingen ze koesteren van het leven. Hun droom is werk, een baas, een plaats in het leven. Luppes vertolkt dat prachtig. Bijna een halve eeuw in dienst geweest bij dezelfde fabriek. Op hem kon je bouwen. Hij is fier en trots. Het is een levenshouding uit een andere tijd.
Kingcorn, Ned.1, 23.24-23.55u. Biotex, zondag 20 februari, Kunstkanaal.
|
NRC Webpagina's
9 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |