NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Profiel Reclame
Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
Centraal Beheer
|
'Reclamecode is in strijd met wet'
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 8 FEBR. De
Nederlandse Reclame Code verdraagt zich niet met de Mededingingswet van
1997 en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM),
waarvan artikel 10 de freedom of commercial speech garandeert.
Dat stelde raadsman mr. H.J.M. Boukema van verzekeringsbedrijf Centraal
Beheer vanochtend tijdens een zitting van de Reclame Code Commissie in
Amsterdam. Op de zitting moest Centraal Beheer zich tegen een achttal
klagers verweren dat zich heeft gestoord aan de televisie-commercial van
de Apeldoornse verzekeraar, waarin een jongeman de autosleutels van
zijn vader pikt. Hij gaat uit rijden en knalt uiteindelijk op de
achterbumper van een auto, waar de bekende strafpleiters Moskowicz
senior en junior uitstappen. Senior kijkt de knaap fronsend aan,
terwijl junior zijn hand in de nek legt en volgens de klagers aldus
suggereert dat hij door whiplash getroffen is. Enkele klagers stellen
enerzijds dat Centraal Beheer niet zou verzekeren tegen
aansprakelijkheid voor schade, veroorzaakt door een minderjarige die
zonder rijbewijs en zonder toestemming met een auto gaat joyrijden. Dat
spreekt Boukema tegen. Zijn cliënt dekt zowel de schade aan het
eigen voertuig als de schade die derden oplopen. De andere klagers
menen dat Centraal Beheer zich schuldig maakt aan depreciatie van het
verschijnsel 'whiplash'.
Ook dat bestrijdt Boukema. Volgens hem zijn er inderdaad mensen die
aanstoot hebben genomen aan dit aspect van de commercial, anderen
hebben laten weten blij te zijn dat Centraal Beheer hiermee duidelijk
maakt dat een schijnbaar onnozel verkeersongeval al whiplash kan
opleveren.
Fundamentelere kritiek van de advocaat geldt de Reclame Code en de
bijbehorende Commissie zelf. Als die de aanbeveling doet de commercial
niet meer uit te zenden zal dat ook niet meer gebeuren, want dat is nu
eenmaal de afspraak tussen de Vereniging van Erkende Reclame-
adviesbureaus, de Bond van Adverteerders, de consumentenorganisaties,
uitgevers, de Ster en andere betrokkenen. Daarbij is de definitie
'reclame-uiting' nogal ruim: iedere openbare aanprijzing van goederen,
diensten of denkbeelden.
|
NRC Webpagina's
8 FEBRUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|