U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Reclamecode is in strijd met wet'

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 8 FEBR. De Nederlandse Reclame Code verdraagt zich niet met de Mededingingswet van 1997 en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM), waarvan artikel 10 de freedom of commercial speech garandeert. Dat stelde raadsman mr. H.J.M. Boukema van verzekeringsbedrijf Centraal Beheer vanochtend tijdens een zitting van de Reclame Code Commissie in Amsterdam.

Op de zitting moest Centraal Beheer zich tegen een achttal klagers verweren dat zich heeft gestoord aan de televisie-commercial van de Apeldoornse verzekeraar, waarin een jongeman de autosleutels van zijn vader pikt. Hij gaat uit rijden en knalt uiteindelijk op de achterbumper van een auto, waar de bekende strafpleiters Moskowicz senior en junior uitstappen. Senior kijkt de knaap fronsend aan, terwijl junior zijn hand in de nek legt en volgens de klagers aldus suggereert dat hij door whiplash getroffen is. Enkele klagers stellen enerzijds dat Centraal Beheer niet zou verzekeren tegen aansprakelijkheid voor schade, veroorzaakt door een minderjarige die zonder rijbewijs en zonder toestemming met een auto gaat joyrijden. Dat spreekt Boukema tegen. Zijn cliënt dekt zowel de schade aan het eigen voertuig als de schade die derden oplopen. De andere klagers menen dat Centraal Beheer zich schuldig maakt aan depreciatie van het verschijnsel 'whiplash'.

Ook dat bestrijdt Boukema. Volgens hem zijn er inderdaad mensen die aanstoot hebben genomen aan dit aspect van de commercial, anderen hebben laten weten blij te zijn dat Centraal Beheer hiermee duidelijk maakt dat een schijnbaar onnozel verkeersongeval al whiplash kan opleveren.

Fundamentelere kritiek van de advocaat geldt de Reclame Code en de bijbehorende Commissie zelf. Als die de aanbeveling doet de commercial niet meer uit te zenden zal dat ook niet meer gebeuren, want dat is nu eenmaal de afspraak tussen de Vereniging van Erkende Reclame- adviesbureaus, de Bond van Adverteerders, de consumentenorganisaties, uitgevers, de Ster en andere betrokkenen. Daarbij is de definitie 'reclame-uiting' nogal ruim: iedere openbare aanprijzing van goederen, diensten of denkbeelden.

NRC Webpagina's
8 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)