U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Duits Ministerie van Transport

Treinongeluk eist zeker acht levens

Door onze correspondent ANDRÉ RITSEMA
BRÜHL/KEULEN, 7 FEBR. Duitse reddingwerkers zoeken sinds vanmorgen vroeg bij het station van Brühl bij Keulen nog steeds naar slachtoffers in de verkreukelde wagons van de zondagnacht verongelukte nachttrein Amsterdam-Bazel.

Het ongeluk gebeurde kort na middernacht en kostte aan ten minste acht passagiers het leven. Van de 149 gewonden zijn tien nog in levensgevaar. Twee van de twintig Nederlandse reizigers aan boord raakten lichtgewond. De trein reed tachtig kilometer harder dan de ter plaatse wegens werkzaamheden aan de lijn toegestane veertig kilometer per uur.

De internationale trein D 203 was zaterdagavond kort na acht uur uit Amsterdam vertrokken naar Bazel. In de negen wagons bevonden zich 300 reizigers uit een groot aantal landen, waaronder Groot- Brittannië, Amerika, Zwitserland, Nederland en Duitsland. Een deel van hen was op weg naar de wintersport, andere groepen hadden geboekt voor een cursus in Italië.

Premier Kok zou in de loop van de middag een bezoek brengen aan het station in Brühl. De premier, die hiervoor zijn werkbezoek aan Noordrijn-Westfalen onderbreekt, wordt op het station begeleid door de minister-president van deze Duitse deelstaat, Clement. Vanmorgen meldden zich twee Nederlandse passagiers van wie de Duitse politie eerder had aangenomen dat ze behoorden bij de 22 vermisten. De autoriteiten gaan er van uit dat deze groep waarschijnlijk op eigen gelegenheid verder is gereisd naar het vakantieverblijf of dat een aantal van hen naar huis is teruggekeerd. Politiechef W. Granitzka van Keulen sloot niet uit dat meer lichamen in de treinwagons worden aangetroffen. Eén wagon werd vanmorgen nog op slachtoffers doorzocht. "Maar veel zullen het er niet zijn."

De bergingswerkzaamheden begonnen vanmorgen vroeg, nadat men rond elf uur gisteravond wegens de duisternis was gestopt. Een aantal wagons is gisteren al met snijbranders stukje bij beetje gedemonteerd. Bij sommige passagiers moesten ledematen worden geamputeerd om hen te kunnen bevrijden.

Het station van Brühl, vijftien kilometer ten zuiden van Keulen, bood op de ochtend na de ramp een meer dan desolate aanblik. De locomotief is in een achtertuin van een woning tegen het balkon tot stilstand gekomen. Daarachter is het chaos: er liggen wagons onder aan het talud in de achtertuin van twee woningen. Twee wagons liggen op hun kant om de overkapping van het perron gevouwen en blokkeren drie sporen. De overkapping zelf is deels gesneuveld. Op het gehavende perron ligt een onderstel. De klok op het perron is blijven stilstaan op de tijd dat de trein ter plekke ontspoorde: dertien minuten en tien seconden over twaalf.

Kort na middernacht brengt de 28-jarige Duitse machinist de snelheid van 'zijn' trein terug naar de voorgeschreven 40 kilometer per uur. Hij rijdt dan op twee kilometer voor het station van Brühl en daar wordt aan de lijn gewerkt. De trein wordt via een wissel over het 'verkeerde', tegenliggende spoor geleid. Direct na de bouwplaats voert de machinist de snelheid weer op, terwijl hij de matige snelheid had moeten handhaven tot na de volgende wissel bij het station.

Vanmorgen was nog onduidelijk waarom de machinist de snelheid zo snel heeft opgevoerd en of de verkeersleiding hem wel op het goede omleidingsspoor heeft gezet. Hij is met een shock opgenomen in een ziekenhuis en heeft zich beroepen op zijn zwijgerecht. Het Duitse beveiligingssysteem Indusi remt de trein niet af (zoals in Nederland gebeurt met het ATB-systeem), wanneer een machinist op een verkeerd spoor harder wil rijden dan toegestaan. Als de trein bij het stationnetje van Brühl is, rijdt de trein 122 kilometer per uur. De locomotief denderde dwars door een bosje en vervolgens parallel aan het spoor naar beneden, langs een rij huizen. Uiteindelijk kwam de locomotief tegen een woning aan de An Inselweiher tot stilstand, op nog geen halve meter van de slaapkamer van een ouder echtpaar, dat net daarvoor naar bed was gegaan. Man en vrouw kwamen met de schrik - maar in shocktoestand - vrij.

Binnen de kortste keren brachten de Duitse autoriteiten een goedlopende reddingsoperatie op gang. Uit de omgeving werden in totaal 200 brandweermannen en reddingswerkers, en 300 agenten opgetrommeld. Het gebied werd hermetisch afgesloten voor nieuwsgierigen. Onder felle lampen zochten mannen met honden naar mogelijke overlevenden. Met snijbranders werden beklemde passagiers bevrijd. De gewonden werden ondergebracht in een aantal ziekenhuizen in de omgeving. De drie 'slaaprijtuigen' bevonden zich eerst achter de locomotief, maar in Emmerich zijn ze losgekoppeld en weer achter aan gehaakt. De acht doden zijn gevallen onder passagiers in de eerste drie wagons. De niet- gewonde reizigers gaan naar het Politie-opleidingsinstituut aan de rand van Brühl. Daar zegt een Nederlandse man tegen verslaggevers dat hij "als een raket werd gelanceerd". Hij zou met een groep leerlingen op studiereis naar Italië.

Het had veel slechter kunnen aflopen, zegt politiechef Granitzka. Eerst moet nu de berging van de lichamen en de wagons afgerond worden. Daarna kan het onderzoek naar de oorzaak beginnen. "Er zijn in feite twee vragen: waarom is er zo hard gereden en waarom op dat spoor?" Hij benadrukt dat de schuld niet op voorhand bij de machinist moet worden gelegd.

NRC Webpagina's
7 FEBRUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)