U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Dodelijke duels

Maarten Huygen
De Franse documentaire over de dagelijkse strijd om de kijkcijfers van een Portugees commercieel station was serieus bedoeld als waarschuwing aan de Vara die zelf de commerciële status overweegt.

Maar de uitzending van het onvolprezen nachtelijke Uur van de Wolf gisteravond leek wel comedy. Van de dialogen zou een prachtige serie zijn te maken. Crisisvergaderingen over zakkende kijkcijfers. Met succes had het Portugese SIC de vrouwen veroverd door de soap Mijn Hart Zwelt in twee afleveringen tegelijk tegenover de Europacupwedstrijden op de publieke televisie te zetten maar nu was de soap op. De fabriek in Brazilië had voorlopig geen nieuwe. Wat nu? De Veekoning? Het Einde van de Wereld? Of een soap met de titel Verloren Honden? "Zend het uit en bid elke dag", is het advies. "Op speciaal verzoek van u, de kijkers, zenden we uit", luidt de aankondiging en de kijkcijfers stijgen. Een show met de naam De Boerenkinkels (Os Trapalhões) loopt slecht en de programmadirecteur haalt het per onmiddellijk uit de lucht. Een boze reclameverkoper in donkerblauw tweerij-pak rent het kantoor binnen: "Je kunt De Boerenkinkels niet verwijderen. Na ik weet niet hoeveel pogingen hebben we een sponsor gevonden, een worstmaker. Die wil zijn eigen programma zien."

"Die man is dom. Kijk naar het publiek", reageert de ander.

"Nee, iemand die investeert, is niet dom", roept de man weer.

In een donker hokje leest een gebrilde gnoom met dreigend donkere stem sensationele aankondigingen voor: " Dieren die doden om in leven te blijven. Wrede spelletjes. Dodelijke duels. En een medogenloze strijd om te overleven. U mag vandaag niet missen De wereld van de dieren. U mag morgen niet missen De wereld van de dieren." In het Portugees klinkt het nog mooier. De programmaleiding kijkt naar van alles om nieuwe ideeën op te doen en zo kwam ook de Nederlandse show Verborgen Talenten voorbij, waar ik nog nooit van heb gehoord. Dat inspireerde de directeur om sollicitaties voor televisieprogramma's te gaan filmen: "Je plaatst een advertentie voor een nieuwe weerman en je filmt de kandidaten. Vooral als het van die sukkels zijn die niets kunnen, levert dat spektakel op. We doen gewoon niets anders dan het filmen van castings."

Een staflid: "Je hebt ook kabelzenders die alleen een aquarium laten zien".

"Dit is iets anders. Ik heb het over iets dat aanslaat."

Terug in Nederland wil de casting van SBS6 voor de opvolger van Big Brother, De Bus, nog niet zo aanslaan. De kijkers mogen stemmen maar ik zie voor gisteren kijkcijfers staan van 200.000 om zeven uur en 100.000 bij de herhaling later 's nachts. En Veronica scoorde gisteravond 1,1 miljoen, alleen voor een reünie van Big Brother. Ik zou nu een gefilmd verslag willen zien over de vergaderingen tussen SBS-directeur Fons van Westerloo en producent Endemol. Brainstormen over de zakkende kijkcijfers. Volle asbakken, verkreukelde overhemden, bezwete gezichten stel ik me voor. Wat doen ze nu om publiciteit en aandacht te trekken? Bij wijze van proef alle deelnemers naakt op dat grote bed in de bus laten liggen en dan kijken wat er gebeurt. Dat kan worden gesponsord door Durex, voor de veiligheid. Wat moet Van Westerloo zich dagelijks de haren uit het hoofd rukken omdat hij ooit Big Brother heeft afgewezen. Misschien krijgt hij binnenkort versterking van Vera Keur en de Vara. De Vara- regisseurs moeten hun Portugese collega eens zien die ik gisteren in stilte duizend doden zag sterven toen hij hoorde dat zijn programma zeven keer door reclame zou worden onderbroken. En Portugal heeft niet eens zes commerciële zenders in de lucht. Wat redactiestatuut? Het gaat om een meedogenloze strijd om te overleven. Wrede spelletjes. Dodelijke duels. U mag niet missen vandaag De wereld van de televisie. U mag niet missen morgen De wereld van de televisie.

NRC Webpagina's
4 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)