|
|
|
NIEUWSSELECTIE Mnisterie van Binnenlandse Zaken Vereniging van Nederlandse Gemeenten |
Voor de boekenkast
WAT DE COMMISSIE nu over de gekozen burgemeester voorstelt is een onwerkbaar compromis. Er komen drie categorieën. In de vier grote gemeenten zal de burgemeester in de toekomst rechtstreeks door de bevolking kunnen worden gekozen. De andere gemeenten met een inwonertal boven de 50.000 mogen zelf kiezen of zij de burgemeester door de bevolking dan wel door de gemeenteraad zullen kiezen. Ten slotte blijft voor het overgrote deel van de gemeenten, namelijk de plaatsen met minder dan 50.000 inwoners, de situatie zoals deze nu is wat betekent dat de burgemeester door de kroon wordt benoemd. Op zichzelf is het rechtstreeks kiezen van een politieke functionaris binnen de Nederlandse verhoudingen een regelrechte doorbraak te noemen. Maar juist omdat op dit punt de adviescommissie zelf al verdeeld was, is het zeer de vraag of het ooit tot een daadwerkelijke grondwetswijziging zal leiden. Bovendien is dat in de nu voorgestelde vorm, waarbij de mate van volksinvloed afhankelijk is van de grootte van de gemeente, ook helemaal niet wenselijk. Het zou al helemaal een vreemde figuur zijn als een dergelijke vorm van rechtsongelijkheid ook nog in de Grondwet zou worden vastgelegd. Wie kiest voor directe volksinvloed kiest voor risico. De risico's van cliëntelisme of populisme zullen in kleinere gemeenschappen groter zijn dan in grotere. Is dat de reden om hun de mogelijkheden te onthouden die burgers in grote steden wel wordt gegeven? Wie kiest voor de gekozen burgemeester maakt een principiële keuze met alle mogelijke 'nadelige' gevolgen van dien. De nu gekozen formule getuigt van weinig geloof in de principiële kant van de eigen voorstellen.
DAT NEEMT NIET weg dat er los van de aanbevelingen over de burgemeester ook veel waardevolle zaken in het advies van de commissie- Elzinga staan. Over het invoeren van meer dualistische verhoudingen binnen gemeenten staan diverse voorstellen waar het lokaal bestuur zijn voordeel mee kan doen. Of al deze structuurwijzigingen ook werkelijk de politiek dichter bij de burgers zal brengen valt te betwijfelen. Het was voorzitter Elzinga zelf die gisteren bij de presentatie van zijn rapport constateerde dat daarvoor toch vooral ook een cultuurwijziging bij de betrokken politici nodig is. Wat dat betreft is ook na dit rapport nog een zeer lange weg te gaan. Zie ook:
Gemeente moet 'spannender' (18 januari 2000)
|
NRC Webpagina's
18 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |