U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Benetton-fotograaf doet het weer

Door een onzer redacteuren
ROME, 10 JAN. Benetton doet het weer. Binnenkort lanceert het Italiaanse modeconcern opnieuw een advertentie-campagne die kans maakt ergens ter wereld onderwerp te worden van een gerechtelijke procedure.

Vanaf eind januari begint het bedrijf een wereldwijde 'United colors'- campagne met posters waarop drie Amerikaanse ter dood veroordeelden - twee zwarten en een blanke - in de camera kijken. Ze zijn onderdeel van de foto-serie 'De dood in de ogen zien' van de Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani die eerder provocerende foto's voor Benetton maakte. Toscani bezocht de laatste twee jaar talrijke gevangenissen in de Verenigde Staten voor zijn portrettengalerij. Daar zijn vorig jaar sinds 1954 nog nooit zoveel doodvonnissen voltrokken.

Benetton heeft vaak het verwijt gekregen met haar promotie-campagnes het leed van anderen voor eigen, commerciële doeleinden te exploiteren. Zo klaagden in 1993 Franse groepen aids-patiënten Benetton aan naar aanleiding van een postercampagne waar 'HIV- positief' op de billen van een aids-slachtoffer te zien was. Eveneens begin jaren negentig tekende de rooms-katholieke kerk protest aan tegen een campagne van Benetton waarbij een verklede priester en een non elkaar kusten, en beklaagden mensenrechtengroepen zich over foto's van met bloed doordrenkte kleren van een soldaat die gesneuveld was in de oorlog in Kroatië.

Ook de huidige campagne zou als aanstootgevend kunnen worden ervaren, zei Toscani zaterdag in een interview. "Maar als advertenties iedereen blij maken, zou dat neerkomen op hypocrisie", zei hij. Bovendien valt de campagne samen met diplomatieke initiatieven van de Italiaanse regering tegen de doodstraf. Dit jaar zal het Colosseum in Rome 48 uur lang worden verlicht, elke keer als ergens ter wereld een doodstraf wordt omgezet in een gevangenisstraf of als de doodstraf ergens wordt afgeschaft.

Toscani zegt met de foto's het debat over de doodstraf te willen stimuleren, zelfs als dat Benetton klanten kost in de VS.

NRC Webpagina's
10 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)