U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Plan voor omroep met ideële programma's

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 10 JAN. Een nieuwe publieke omroep, met ideële programma's die tot doel hebben de wereld te verbeteren. Betrokken journalistiek over mensenrechten in China, milieuvervuiling in Rusland en overstromingen in Bangladesh. Maar ook over de spanningen tussen ecologie en economie in Nederland.

Dat is het idee achter De Nieuwe Omroep (DNO), een plan van KRO- programmamaker Aad van den Heuvel, organisatieadviseur en oud-wethouder van Amsterdam Walter Etty en secretaris Boudewijn Poelmann van de Nationale Postcodeloterij. De Tros zou DNO faciliteiten moeten leveren.

Om toe te treden tot het publieke bestel moet DNO voor 1 april 50.000 leden of donateurs hebben. Sceptici betwijfelen of dat lukt. DNO wil organisaties als Greenpeace, Artsen zonder Grenzen en Natuurmonumenten inschakelen. Via hun enorme ledenbestand kunnen donateurs voor De Nieuwe Omroep worden geworven.

Volgens critici is Aad van den Heuvel gefrustreerd, omdat zijn programma's niet op prime-time uitgezonden worden. DNO gaat het programma BV De Wereld uitzenden, dat Van den Heuvel nu nog voor de KRO maakt. Critici betwijfelen ook of er een markt is voor DNO. Doen de publieke omroepen niet al een heleboel aan natuurrampen, mensenrechten en milieu? Zijn kijkers wel geïnteresseerd in meer van dergelijke maatschappelijke onderwerpen? Volgens de initiatiefnemers wel. Zij wijzen op een 'toenemende betrokkenheid' in de samenleving en zien genoemde organisaties als 'de nieuwe zuilen'. Internet moet helpen om de kijkers nauw bij DNO te betrekken.

NRC Webpagina's
10 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)