NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Voorbij
Maarten Huygen
Hèhè, eindelijk
voorbij, die millenniumwisseling, het digitale defaitisme, de
terugblikken over honderd jaar en meer, de boude uitspraken, de wilde
voorspellingen.
De woorden 'historisch' en 'tijdperk' liggen in de
vuilnisbak, tussen de dennennaalden en het uitgebrande vuurwerk. Nooit
meer een rede openen met "het jaar 2000 staat er aan te komen". De oude
zwartwitbeelden terug in de archiefrekken. Ze overvleugelden afgelopen
dagen de olieramp en orkaan in Frankrijk. Nu weer het gewone
nieuws van de massaslachting in Tsjetsjenië. Ik merkte niks. Het
voelde als een gewoon Nieuwjaar. Veel gewoner dan bijvoorbeeld de dag
dat de Berlijnse muur viel of een van die andere dagen die afgelopen
weken werden herdacht. "Het is hier nu acht uur 's morgens en het voelt
niet anders dan acht uur geleden", meldde verslaggever Marcel
Kurpershoek vanuit een Nieuwjaars Nieuw-Zeeland op het Oudejaars acht-
uur-Journaal. 1 januari 2000 zal snel worden vergeten. Nederland 3
maakte nog een grapje door om 12 uur het scherm een paar seconden op
donker te zetten met daarna een wiebelend testbeeld. De omroepen
draaiden overuren. Het millennium is geen nieuws, zodat je het precies
kunt plannen. De omroepen hebben de hele nacht doorgehaald. En dat viel
niet altijd mee. Ergens om twee uur 's morgens zag ik in Hallo
2000 een lijkbleke Philip Freriks verdwaasd in smoking zitten kijken
naar beelden van waaierende dansers in een vlinderpak in het Floridase
Epcott Center. Hij verzuchtte tegen medepresentatrice Aldith Hunkar dat
het die nacht wel erg veel over de hele mensheid ging. "Mischien ben ik
een beetje cynisch, hoor." Ik benijdde al die presentatoren niet die in
plaats van een eigen feestje thuis 's nachts dit wereldwijde niet-
historische evenement moesten verslaan. Vuurwerk boven alle
wereldsteden. Liever ga ik zelf naar buiten. Toch waren er ook mooie
momenten. Youp van 't Hek was een welkome onderbreking van al die breed
grijnzende We are the world taferelen. Hij was zijn wilde zelf,
het drukke mannetje dat iedereen in het café links en rechts voor
schut zet. En ook zichzelf. Hij had al "twee huizen bij elkaar
gescholden". Dus nou was zijn kritische grens opgeschoven naar drie
huizen. Anders had hij geen kaartje kunnen kopen voor zijn eigen show,
denk ik dan. Zijn programma vloog voorbij. Sociale verschijnselen
passeerden, inhalige rijkdom, ouderdom, kaalheid, de problemen van een
gevorderde veertiger. Een etmaal later kon zijn concurrent Freek de
Jonge het niet laten in de laatste aflevering van zijn marathonserie
De Grens een kat aan Van 't Hek uit te delen. Hij vond die
scheldwoorden "helemaal niet nodig. Het publiek zit zo vol vuiligheid,
dat hoef je niet te zeggen." Dat is waar, Van 't Hek heeft iets met het
vrouwelijke geslachtsorgaan. Dat noemt hij vaak en zijn programma wordt
er niet beter van, maar gek genoeg hoor ik het niet. Van 't Hek heeft
mij vaker aan het lachen gebracht dan Freek. Maar als Freek het beste
uit al zijn Grenzen bij elkaar had geveegd, was hij minstens even
leuk geweest. Hij moest nu eenmaal elke maand iets nieuws, zo gedreven
is hij. Terwijl de jongere Van 't Hek berustend zijn kale plekken toonde
en zijn buik royaal tussen zijn bretels door liet steken, hupte De
Eeuwig Jonge slank en kwiek over het toneel. Toch hoor ik liever over
zijn gebreken. Nostalgie is hem ook niet vreemd, dat hoort bij cabaret.
Zijn decemberprogramma, waarin hij de jaren vijftig nadeed, vond ik
beter. Ook eergisteren waren er hilarische momenten, zoals de
ontwikkeling van nieuwe soorten drinkyoghurt, biomild, biomild kiwi,
biomild kiwi met sinaasappelsmaak. Maar dan moet hij de tijd opvullen
met een verhaaltje over een man met een koffertje. Of hij wordt
ballonnenmaker voor kinderfeestjes en die act duurt dan wel een beetje
lang. De kijker kan dan even naar de ijskast of naar de wc. Af en toe
hield hij een preekje. Maar ik wil lachen. Zo rond de
millenniumwisseling heb ik te veel zware woorden moeten doorstaan.
|
NRC Webpagina's
3 JANUARI 2000
|