M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Millennium met gelach begroet
Door JAN VOLLAARD
Het evenement begon op oudejaarsmiddag met een aubade van een uit alle hoeken van Paradiso opduikend dweilorkest, afgewisseld met een gestyleerd 'hahaha'-koor door de met lampjes getooide muzikanten van blaasorkesten Tegenwind (Utrecht) en Toeters En Bellen (Amsterdam). Op het moment dat in Nieuw-Zeeland het nieuwe jaar aanbrak, werd kunstenares en initiatiefneemster Godelieve Smulders hartelijk uitgelachen om haar giechelige toelichting. In rokkostuum vertrok dirigent Peter de Boer naar de kelder, waar handlangers achter telefoons en computerschermen lachmomenten uit de verschillende werelddelen verzamelden. Volgens De Boer heeft de onconventionele compositie die hij hieruit samenstelde, raakvlakken met een conventionele orkestpartituur. De lach van een man, een vrouw of een kind is wat betreft frequentie vergelijkbaar met instrumenten als trompet, klarinet of fluit en tussen de verschillende bijdragen vond hij uitgesproken melodieuze, schetterende of juist fluisterende lachopnamen. Door een computerstoring die alles met overbelasting en niets met een millenniumbug te maken had, spande het erom of de instant-compositie op tijd bij de diverse radiostations kon worden afgeleverd. Dat lukte, en in Paradiso werd op nieuwjaarsdag met een op de vloer geschilderde wereldkaart aanschouwelijk gemaakt hoe de diverse lachgeluiden over de aardbol waren uitgestort. Het World Laughter Monument blijft bestaan als databank van uren geschater, gebulder en gegiechel op tapes en en computerbestanden. Na een nacht doorhalen onder de stampende housebeat van het Paradisofeest, moest Peter de Boer nog niet denken aan een dance-remix van zijn lachsymfonie. Het chaotische werkje had wat te lijden onder de geluidskwaliteit van de veelal via krakende telefoonlijnen binnengehaalde bijdragen, maar dat was inherent aan de realisatie van dit vrolijk stemmende huzarenstuk.
|
NRC Webpagina's
3 JANUARI 2000
|
Bovenkant pagina |