U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Infostop: 'Wij hebben geen cent verspild aan die bug'


Bedrijven besteedden miljarden om storingen te voorkomen bij de eeuwwisseling. Infostop niet en toch werkt alles nog.

Door onze redacteur FREDERIEK WEEDA

AMSTERDAM, 3 JAN. Triomfantelijk gedraagt de Amsterdamse ondernemer M. Langen zich niet. Maar gelijk heeft hij vanochtend wel gekregen. Alle 60 computerterminals van zijn bedrijf Infostop doen het, terwijl hij niet één cent heeft besteed aan bestrijding van de milleniumbug. Als hij zijn verouderde soft- en hardware had vervangen, zoals de computerexperts adviseerden, had hem dat zo'n 50.000 gulden gekost. Ook de uren die zijn zeven personeelsleden hadden moeten besteden aan millennium-voorbereiding zouden duizenden guldens hebben gekost.

Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen hebben de afgelopen paar jaar zo'n 16 miljard gulden uitgegeven aan de aanpassing van hun computerprogramma's. Tot vanochtend vreesden zij nog voor computerstoringen als gevolg van de eeuwwisseling. Vliegtuigen zouden neerstorten, kerncentrales zouden ontploffen en voorzieningen zouden uitvallen. Maar er is niets gebeurd.

Het bedrijf van Langen is volkomen afhankelijk van computers. Hij maakt 'informatiezuilen' die reizigers de weg wijzen. Bij gemeentengrenzen, NS-stations en Schiphol staan zulke zuilen waar de reiziger zijn bestemming op intikt. Uit de computer rolt dan een plattegrondje met een routebeschrijving. Vanochtend heeft de hoofdcomputer op het kantoor in Amsterdam contact gezocht met alle veertig zuilen in het land - stuk voor stuk blijken ze het nog te doen. Voor alle zekerheid had Langen in het weekend de vijf zuilen op Schiphol zelf gecontroleerd omdat hij bij die klant had moeten tekenen dat zijn produkten millenniumbestendig waren.

Langen maakte vorig jaar een keuze: hij kon mogelijke storingen vóór zijn door alle oude software en hardware te vervangen. "Of ik kon afwachten en pas ingrijpen als er iets mis ging. Daarvoor heb ik gekozen omdat het voordeliger was. Nu er niets is misgegaan, heb ik dus geld bespaard." Hij erkent dat zijn bedrijf geen essentiële functie heeft. "Een ziekenhuis of vliegmaatschappij kan natuurlijk niet afwachten of er iets misgaat."

Bovendien rekenen de computers van Langen niet met data zoals bijvoorbeeld banken en verzekeraars. "Zij hebben hun programma's waarschijnlijk terecht aangepast omdat het in hun geval problematisch was geweest als de computer opeens uitging van het jaar 1900. Dan was een verzekerde klant van 40 jaar plotseling min-60 jaar oud, volgens de computer."

Toch rekenen de computersystemen voor Langens financiële- en personeelsadministratie wel met data. Ook die waren vanochtend nog in tact. "Of die miljardeninvesteringen van andere bedrijven nodig waren, weet ik dus niet."

NRC Webpagina's
3 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)