R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Heat
MARK DUURSMA
Ook al is het de grootste attractie, Heat is meer dan een titanenstrijd tussen twee acteurs (die gewonnen wordt door De Niro, Pacino kauwt te hard op z'n kauwgum). Wat Clint Eastwood met Unforgiven deed voor de western, doet Michael Mann voor de gangsterfilm: hij laat zien dat je het genre nog steeds serieus kunt nemen, maar ontmaskert tegelijk de valse heroïek. Zo'n hecht team criminelen dat zonder uitleggerige dialogen of zelfspot te werk gaat, het herinnert aan Franse policiers of Amerikaanse heist(overval)-films. Daarnaast is er de emotionele onmacht, het onvermogen van mannen om hun geliefden aan zich te binden, en dat is aanzienlijk minder heroïsch. De Niro leeft volgens het credo dat je nooit gehecht moet raken aan iets waar je niet binnen dertig seconden van weg kunt lopen. Pacino laat zijn derde huwelijk stranden omdat hij verslaafd is aan de jacht. Heel stoer, en heel armoedig ook. Voor een film die het eigenlijk moet hebben van mannen, auto's en wapens, zijn de vrouwen opmerkelijk sterk aanwezig, in genuanceerde rollen. Heat combineert het beste van twee werelden: de spanning van toen, de emoties van nu.
Heat (Michael Mann, 1995, VS), BBC1, 22.30-1.15u.
|
NRC Webpagina's
21 DECEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |