R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
B E E L D :
Koekhappen
Maarten Huygen
De documentaire over vakbondsleider Louis Doedel, vorige week, was nog vager. De maakster was tevens hoofdpersoon. Als Nederlands adoptiekind zocht zij haar roots in Suriname en zij was familie van Doedel, een buitenkansje. We zien haar eerste ontmoeting met haar tante. Allerlei mensen die nog over hem kunnen vertellen. Hij was door de gouverneur naar het gesticht gestuurd, nadat hij zich wit had geverfd en voor receptiegangers zijn achterste had ontbloot toen hij niet tot het gouvernement werd toegelaten. Of hij nou echt krankzinnig was geworden bleef in het midden. Een verpleger zei van wel. Anderen zeiden dat hij door de vreselijke omstandigheden in het gesticht krankzinnig was geworden. Er kwam een voorbeeld van een andere vakbondsleider die onterecht naar het gesticht was gestuurd maar uiteindelijk vrij kwam. Ik ving wel een glimp op van de angst, de intimidatie en het keiharde bewind van gouverneur Kleistra in de jaren dertig. Er moet meer bekend zijn dan in deze documentaire naar voren kwam. De jonge maakster had er nog een paar maandjes aan moeten werken. Het leukste vond ik de Verhalen aan de waterkant gisteren van de Belgische maker Luc Haekens over creoolse vrouwen in het Surinaamse binnenland. Wassende vrouwen in de rivier klaagden over mannen, hun luiheid en hun polygame gewoonten. Mannen wekten een tevreden indruk. Als een man overlijdt, moet de vrouw na een half jaar rouw met een familielid van die man naar bed en "die maakt daar vaak flink misbruik van", zei een vrouw. Dan mag ze weer een nieuwe man uitkiezen. Het blijkt later dat de vrouwen ook wel andere mannen opzoeken maar dat moet geheim blijven. De Surinaamse binnenlandcultuur bevat originele Afrikaanse elementen. Die zijn beschreven en ik had verwacht dat Haekens daar meer over zou uitleggen. Ik kreeg genoeg van al die pratende en klagende vrouwen. Het ging zich herhalen. Zo slecht kan de Surinaamse geschiedschrijving niet zijn. Ik denk dat de makers veel meer weten dan ze lieten blijken maar het is tegen de regels om dat aan de kijker te vertellen. Alles moet blijken uit de interviews. Die zijn tegelijkertijd langdradig en onvoldoende. Het verbod op ingesproken commentaar is een zelf opgelegde spelregel die nergens op slaat. Als een wedstrijd koekhappen met de handen op de rug gebonden. Het meeste lekkers valt ongegeten op de grond. Jammer, want de onbekende geschiedenis van Suriname moet spraakmakende televisie kunnen opleveren.
|
NRC Webpagina's
16 DECEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |