NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Webgallery: Sixtijnse kapel
Vaticaan: Holy See
|
Wandschilderingen uit 15de eeuw schitteren weer in al
hun glorie
Restauratie Sixtijnse kapel klaar
Een groep 15de-eeuwse schilders
werkte mee aan een serie wandschilderingen in de Sixtijnse kapel. Hun
fresco's zijn schoongemaakt en gerestaureerd. Nu de steigers weg zijn
wedijveren ze met Michelangelo's fresco's op het plafond.
Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
|
Klik voor grote versie. |
ROME, 13 DEC. Vroeger kreeg je gegarandeerd pijn in je nek in de
Sixtijnse kapel in Rome. Bijna iedereen stond omhoog te turen naar de
wereldberoemde fresco's van Michelangelo op het plafond. Maar nu hun
restauratie is voltooid blijken de twaalf schitterende vijftiende-
eeuwse panelen op de zijmuren te strijden met Michelangelo's werken om
de aandacht van de bezoeker. Die muurschilderingen staan aan de bron van
de Sixtijnse kapel, de plaats waar kardinalen in conclaaf bijeenkomen
als ze een nieuwe paus moeten kiezen. Ze werden in 1481-82 in de
recordtijd van zeven maanden gemaakt door een groep schilders die van
paus Sixtus IV een collectief contract hadden gekregen om zijn nieuwe
kapel te versieren. De opdracht ging naar Sandro Botticelli, Domenico
Ghirlandaio, Perugino, en Cosimo Roselli, maar ook grote schilders als
Luca Signorelli en Biagio di Antonio hebben meegewerkt aan dit
prestigeproject. Hun schilderingen over het leven van Mozes (op de
linkerwand) en het leven van Christus (rechts) zijn overvleugeld door de
fresco's die Michelangolo tientallen jaren later maakte over de
schepping (plafond) en het laatste oordeel (achterwand van de kapel).
Zij kwamen ook achteraan in het grote restauratieproject van de kapel,
dat twintig jaar heeft geduurd. Maar nu restaurateurs vijf jaar lang
voorzichtig de dikke laag stof van deze werken hebben gehaald, de kleine
gaten hebben hersteld die waren veroorzaakt door tegen de muren
geplaatste ladders, en de waterschade door de vensters boven de fresco's
hebben gecorrigeerd, schitteren die fresco's weer in al hun glorie. Zij
blijken op zich al een bezoek aan de Sixtijnse kapel waard te zijn. De
restauratie van de fresco's van Michelangelo heeft tien jaar geleden
geleid tot felle wetenschappelijke debatten. De heldere kleuren vormden
een grote verrassing en een aantal studies over deze grote renaissance-
kunstenaar moest worden bijgesteld. Een herhaling van deze soms
emotionele discussies valt niet te verwachten, want de ontdekkingen in
deze laatste restauratiefase zijn wel interessant, maar niet
opzienbarend. Zo blijkt Perugino op een van de werken zijn handtekening
te hebben gezet. Ghirlandaio maakte een visuele ondertekening door een
bijfiguur een guirlande om zijn hoofd te doen. De restaurateurs hebben
ook een handtekening gevonden van de Frans-Vlaamse componist Josquin
Desprez (ongeveer 1440-1521), die net als tientallen andere musici en
koorleden een optreden in de Sixtijnse kapel heeft gebruikt om zijn naam
op de muur te schrijven. Het is een van de weinige teruggevonden
handtekeningen van deze componist. Een raadsel is nog de donkere figuur
die op een van de panelen is ontdekt achter Mozes die van de berg
afdaalt. In de bijbel staat niets over een metgezel. "We hebben geen
idee wie die persoon moet voorstellen," zegt Arnold Nesselrath, die
namens de Vaticaanse musea (waar de kapel onder valt) de restauratie
heeft begeleid. Waarom er op vier verschillende schilderingen een witte
hond staat is wel duidelijk: dat was de mascotte van de schilders die
zeven maanden hebben samengewerkt in de kapel. De kosten van deze
laatste restauratie, ruim drie miljard dollar, zijn gedragen door de
stichting Patrons of the Art, waarin overwegend Amerikaanse
kunstliefhebbers zitten. Net voor het begin van het jubeljaar zijn nu
alle steigers verdwenen uit de Sixtijnse kapel. De restauratie van de
fresco's op het plafond was in 1989 voltooid, die van Michelangelo's
Laatste Oordeel in 1994. De Vaticaanse musea onderstrepen dat de nieuwe
klimaatbeheersingsapparatuur effectieve bescherming biedt voor de
fresco's tegen stof, vochtigheid en temperatuurschommelingen. De
combinatie van de fresco's op de zijmuren en Michelangelo's werken maakt
een visueel college mogelijk in de kapel over de overgang van de late
gotiek naar de hoog-renaissance. De hervonden kleurenkracht van de
vijftiende-eeuwse fresco's vormt wel een contrast met Michelangelo's
scheppingsverhalen op het plafond. "Je kan goed zien dat Michelangelo
met het type blauw dat hij gebruikte in het Laatste Oordeel, het
kleurenschema uitwerkte van de fresco's op de zijmuren," zegt
Nesselrath. "Op het plafond wordt veel meer een contrast zichtbaar."
|
NRC Webpagina's
13 DECEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|