NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Fiat 500 club Nederland
|
Brussel draagt Fiat 500 ten grave
Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 9 DEC. In Rome en verder
naar het zuiden zie je ze nog veel, de Fiats-500. Soms wat gebutst en
traag, met een bejaarde bestuurder die rustig doorsukkelt zonder acht
te slaan op het gejacht om hem heen. Soms opnieuw gespoten, met
gereviseerde motor en een bestuurder die handig ieder gaatje in de file
benut en tussen grotere en loggere auto's doorslingert.
Dit stukje
Italiaanse folklore gaat op korte termijn verdwijnen, want de kleine
Fiatjes en andere oudere auto's zullen nergens meer kunnen tanken. De
Europese Commissie is volgens berichten uit Brussel van plan Italië
maximaal een jaar uitstel geven bij de verplichte afschaffing van
loodhoudende benzine. In de meeste andere landen van de Europese Unie
moet dat volgend jaar al gebeuren. Italië had om een
overgangsperiode van drie jaar gevraagd. Maar gisteren zei Romano
Prodi, voorzitter van de Europese Commissie, dat Italië genoeg
moet hebben aan een jaar om een oplossing te vinden. In Italië
rijden ongeveer 15,2 miljoen auto's rond zonder katalysator. Twee derde
daarvan moet zonder veel problemen kunnen overgaan van super naar
loodvrije benzine, zo constateert een gisteren gepubliceerde studie.
Zo'n 3,8 miljoen auto's, gefabriceerd tussen 1984 en 1987, zouden
loodvrije kunnen rijden als er iets wordt toegevoegd aan de benzine.
Maar 1,7 miljoen auto's hebben motoren die niet op loodvrije benzine
kunnen werken. Het gaat om wagens van voor 1984 - daar zitten dus ook
de Fiats-500 bij, waarvan de laatste in 1975 werd geproduceerd. Van
verschillende kanten is geklaagd dat financieel zwakkeren het
slachtoffer dreigen te worden van deze maatregel, omdat een vaak met
veel zorg onderhouden auto ineens onbruikbaar wordt. De minister van
Industrie, Pierluigi Bersani, heeft gezegd dat het kabinet
steunmaatregelen overweegt om de vervanging van de oudste auto's te
stimuleren, maar daarmee wil wachten totdat de Europese Commissie een
definitief besluit heeft genomen. Dat het besluit van de Europese
Commissie ten aanzien van de ooit razendpopulaire Fiat 500 negatief zal
uitvallen staat daarbij vrijwel vast.
|
NRC Webpagina's
9 DECEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|