U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

W E B   W E R E L D :
Dotcom-reclame verovert VS

JEROEN VAN BERGEIJK
'No vacancy' knippert het in neonletters op een meters hoog uithangbord op het kruispunt van Broadway en Houston Street in New York. Een motel in downtown New York? Dat kan toch niet waar zijn? De typisch Amerikaanse motels tref je tenslotte slechts aan op het platteland. Bij nader beschouwing gaat het hier niet om een moteluithangbord, maar een billboard voor de zoekmachine Yahoo: 'a nice place to stay on the internet'. Verderop in Houston Street hangen gigantische reclameborden voor de online- schoonheidssalon beauty.com en de hiphop-website hookt.com. Waar tot voor kort op New Yorkse billboards boodschappen waren te zien voor sigarettenmerken, televisieprogramma's of alcoholische dranken, wordt het beeld in de stad nu gedomineerd door advertenties voor internetbedrijven.

Het gezicht van de Amerikaanse reclame is de laatste maanden drastisch veranderd. Niet alleen op billboards, maar ook in kranten, tijdschriften, radio en televisie, in de metro en op taxi's en zelfs op hotdog tentjes en telefooncellen: overal is het .com wat de klok slaat. In de reclamewereld heet het de dotcom-revolutie. Venture capitalists - verstrekkers van risicodragend kapitaal - hebben het laatste half jaar een recordbedrag van ruim vijf miljard dollar geïnvesteerd in de internetindustrie. Het gevolg is dat Amerika overspoeld is geraakt door internetbedrijven die elkaar op leven en dood beconcurreren. Allemaal willen ze zo snel mogelijk zoveel mogelijk consumenten lokken. En wat is een betere methode dan ouderwetse reclame, zo schijnt iedere internet-entrepreneur te redeneren.

Nergens is de invloed van de internetindustrie op de reclame zo voelbaar als op televisie. Een halfuurtje tv-kijken op een doordeweekse avond levert een oogst van zeven verschillende websitespotjes op. De dotcoms zullen dit jaar naar verwachting meer dan een miljard dollar aan televisiereclame uitgeven. De zendtijd voor de finale van het American Football-seizoen in januari, de Superbowl, gaat voor 2 miljoen dollar per dertig seconden van de hand. De internetindustrie heeft al een kwart van de beschikbare reclameruimte opgekocht.

Een aardige bijkomstigheid van dit alles is dat televisiereclame in Amerika een ware renaissance doormaakt. Het doorsnee internetbedrijf wil een jong, hip en maf imago uitstralen en dat levert de raarste reclamefilmpjes op. In de spot voor online-effectenmakelaar Ameritrade.com bijvoorbeeld, zien we een getatoeëerde, gepiercete punkrocker een in driedelig grijs gestoken Wall Street-type de les lezen. De reclame voor schoolboekenwebsite ecampus.com toont een kotsende jongeman, wiens braaksel de letters van het alfabet vormt. De vacaturesite monster.com adverteert met kinderen die verklaren dat ze later rotbaantjes ambiëren ("Als ik groot ben wil ik ondergewaardeerd worden en slecht verdienen"). En de commercial voor internetapotheker Onhealth.com is een persiflage op de Jerry Springer Show waarbij een bejaarde doch kwieke heer stoelen in het publiek gooit. Maar misschien de merkwaardigste reclame is die voor elektronicawinkel Outpost.com. Een man staat bij een kanon. Als hij het ding afvuurt schiet er een muis uit de loop die tegen een levensgroot logo van het bedrijf aan knalt. In het hele filmpje horen we geen woord over wat Outpost.com nu eigenlijk te bieden heeft.

Sommige commercials zijn te bekijken op www.adcritic.com

NRC Webpagina's
9 DECEMBER 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)