R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
W E B W E R E L D :
Dotcom-reclame verovert VS
JEROEN VAN BERGEIJK
Nergens is de invloed van de internetindustrie op de reclame zo voelbaar als op televisie. Een halfuurtje tv-kijken op een doordeweekse avond levert een oogst van zeven verschillende websitespotjes op. De dotcoms zullen dit jaar naar verwachting meer dan een miljard dollar aan televisiereclame uitgeven. De zendtijd voor de finale van het American Football-seizoen in januari, de Superbowl, gaat voor 2 miljoen dollar per dertig seconden van de hand. De internetindustrie heeft al een kwart van de beschikbare reclameruimte opgekocht. Een aardige bijkomstigheid van dit alles is dat televisiereclame in Amerika een ware renaissance doormaakt. Het doorsnee internetbedrijf wil een jong, hip en maf imago uitstralen en dat levert de raarste reclamefilmpjes op. In de spot voor online-effectenmakelaar Ameritrade.com bijvoorbeeld, zien we een getatoeëerde, gepiercete punkrocker een in driedelig grijs gestoken Wall Street-type de les lezen. De reclame voor schoolboekenwebsite ecampus.com toont een kotsende jongeman, wiens braaksel de letters van het alfabet vormt. De vacaturesite monster.com adverteert met kinderen die verklaren dat ze later rotbaantjes ambiëren ("Als ik groot ben wil ik ondergewaardeerd worden en slecht verdienen"). En de commercial voor internetapotheker Onhealth.com is een persiflage op de Jerry Springer Show waarbij een bejaarde doch kwieke heer stoelen in het publiek gooit. Maar misschien de merkwaardigste reclame is die voor elektronicawinkel Outpost.com. Een man staat bij een kanon. Als hij het ding afvuurt schiet er een muis uit de loop die tegen een levensgroot logo van het bedrijf aan knalt. In het hele filmpje horen we geen woord over wat Outpost.com nu eigenlijk te bieden heeft.
Sommige commercials zijn te bekijken op www.adcritic.com
|
NRC Webpagina's
9 DECEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |