U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
ABN Amro

ABN Amro gaat filialen versoberen

Door onze redacteur ERIK VAN DER WALLE
AMSTERDAM, 27 NOV. Net als de Rabobank gaat ook ABN Amro het aantal medewerkers op de filialen terugbrengen. Een nog onbekend aantal kantoren verandert binnen een paar jaar in 'transactieplaatsen' met één medewerker. Dit heeft beoogd bestuursvoorzitter R. Groenink van de ABN-Amrobank gisteren verklaard tijdens een bijeenkomst over Internet en het bankwezen.

"Dat we naar een sterke vermindering van de administratieve verwerking op de filialen gaan wist ik al, maar de plannen van de Rabobank hebben dat nog eens bevestigd. Binnen een luttel aantal jaren zullen er onbemande transactieplaatsen en bemande advieskantoren zijn. Er is geen standaardformule, het filiaal wordt aangepast aan het lokale profiel." De Rabobank maakte eerder deze week bekend de komende zeven tot tien jaar de lokale kantoren te willen versoberen: minder mensen en meer automaten. Groenink, vanaf komend voorjaar bestuursvoorzitter van ABN Amro, denkt slechts een paar jaar nodig te hebben. "Ons filiaalbedrijf wordt al veel centraler geleid dan bij de Rabobank." Hij sluit niet uit dat de administratieve verwerking (van transacties) zelfs buiten de bank wordt uitbesteed.

Groenink wilde de versobering van de filialen gisteren niet kwantificeren, maar het gaat om grote aantallen. De veronderstelling van een analist dat ABN Amro wel eens vierhonderd van de bijna duizend vestigingen zal sluiten noemt hij onjuist. "Ik verwacht geen sterke reductie van het aantal kantoren, want strategisch gezien wil je zo'n fijnmazig netwerk niet graag kwijt. Maar het ligt er wel aan hoe je een kantoor definieert. Het aantal kantoren waar twintig mensen werken zal sterk dalen. Wanneer transactieplaatsen met één gastheer of vrouw ook als een kantoor worden gezien, is dat getal van vierhonderd zeker niet waar."

De reductie van het aantal medewerkers moet mogelijk worden door meer zelfwerkzaamheid van de klanten. Behalve pin-automaten willen de banken ook overschrijvingen via automaten laten verrichten. "Kashandelingen zullen echter wel aan de balie mogelijk blijven. Je kan een vrouw van tachtig jaar niet dwingen om geld uit de automaat te halen", zei Groenink.

Naast de automaten kunnen ook transacties via Internet het aantal handelingen op de filialen beperken. Over de huidige Internet-site van ABN Amro is Groenink bijzonder kritisch. "Zelf gebruik ik de site van de bank niet. Wanneer een klant van ons geen effectenportefeuille via Internet beheert, heeft hij weinig aan die site. Dat is over drie jaar totaal anders. Er wordt momenteel hard getimmerd en in drie jaar zal er een ruim aanbod zijn op Internet."

NRC Webpagina's
27 NOVEMBER 1999


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)